DAX COBRA PROJECT

Welkom op de website van Geert Weitering en Sikko de Graaf.
We houden een blog bij van onze belevenissen met de bouw van onze DAX Cobra.

We zijn twee vijftigers die op de zaterdagen samen klussen. Geert is de techneut en ik Sikko geef het gereedschap aan.. 8-)

We dachten eerst in november 2010 klaar te zijn met ons project Gaan we dus nooit halen.. 8-)... we genieten nu gewoon lekker van het bouwen van de Cobra

In 2012 door de apk, winter 2012/13 verder afbouwen. Nu rijden we er lekker mee

zaterdag 6 oktober 2012

Hi-Tec vs Low-Tec

We zijn verleden week druk bezig geweest met onze MCleod koppeling, alles netjes er in

Maar het bleeden van de leidingen ging niet goed.. er bleef lucht in de koppeling en het deed niets..

In het weekend overleg gehad met onze hulpkrachten.. advies als het niet met pedaal indrukken gaat, doe het dan met vacuum, zet er een eezybleeder op, die zuigt het er dan uit.. Leek een goed idee, dus ik naar een winkel en zo'n apparaat gekocht.....
Dinsdag avond samen met geert ding aan de compressor en zuigen maar,, 100cc .. 200 cc .. 300cc veel vloeistof .. maar geen pedaal druk. !#$%%% de lucht blijft er gewoon in zitten..

Thuis bij de koffie trooste mijn vrouw ons en zei met haar ervaring uit de gezondheidzorg.. waarom zet je er geen spuitje op.. Hoe bedoelt u zeiden wij als techneuten.. Nou gewoon zo'n klysma spuitje en dan spuit je de lucht weg.

De volgende ochtend naar de apotheek en een schuchtere vraag heeft u ook een 100CC Klysma spuit voor onze Cobra.. De mevrouw achter de balie zei, ja hoor kost 1,95 euro.


Direct naar de garage, 100 cc remvloestof er in.. en onder op de nippel aangesloten, en spuiten maar. Na een blurp boven in het potjes was er druk..

is dit nu High Tech of Low Tech...

We zijn er nog niet maar dat komt volgende week wel weer

zaterdag 29 september 2012

Cobra clutch MCleod part V

Vandaag begonnen met allse weer terug te zetten. Eerst een klein nieuwe reservoir geplaatst op de firewall, niet zo mooi , maar de vloeistof van de Mcleoad is dot 3 en dat zit niet in de remmen. We gaan nog wel een keer op zoek naar een mooi exemplaar.

Het keerringetje paste perfect, dus de MCleod aan de TKO,. We hebben onze Centreforce weer vervangen door de oude RAM plaat. De Centerforce werkt niet in combinatie met de Mcleod, door de middelpuntvliegende kracht van de gewichtjes, wiebelt ook de mcleod, en dat is niet goed zeggen de amerikanen. Dus we nemen het zekere voor het onzekere en de oude RAM gaat weer terug


De bak weer in de takels en langzaam weer laten zakken en met wat gepiel in het bellhouse schuiven.

Met name de braidedlines , gingen er maar net door , toen alles weer vastbouten.. , om 15:00 uur waren we klaar met de klus. Dit is wel de gebruikelijke tijd die we nodig hebben om de bak eruit of er in te plaatsen.


Toen natuurlijk alles ontluchten voor het momen supreme , dus vloeistof er in, nippeltje los en trappen op de koppeling.. wat ging dat licht...... maar wel vloeistof.... ook een beetje lucht... maar de pedaaldruk blijft licht en er zit geen beweging in de mcleod??? Ahum wat gaat er fout???  Het lijkt er op of er ergens lucht blijft hangen, of dat er een klep niet afdicht (als die er tenminste in zit..

We gaan deze week verder op onderzoek uit.. om 16:00 zijn we niet geheel tevreden, gestopt..

zaterdag 22 september 2012

McLeod koppeling aangekomen

De McLeod koppelings set, is ook binnen gekomen. Met onze Tremec bak , konden we niet gebruik maken van de Slip-on versie, te weinig ruimte. We hebben de 13645 gekregen , speciaal voor de TKO.

De master cilynder is van Wilwood , dus die blijft gewoon passen op de DAX spullen.
Vandaag alles getracht te gaan installeren, maar we missen nog een keerring, deze dus maandag maar even kopen, en gaan we volgende week weer verder.


Mooi rood is niet lelijk

Cobra Wideband 02 sensor

Op de Cobra hebben een injectiesysteem van Accel DFI, bij het instellen liepen we steeds tegen het probleem aan dat het EFI op basis van zijn 02 sensors niet genoeg ruimte had om de injectie aan te passen, zodat we een goede Air Fuel ratio hadden.
Dit is een bekend probleem bij het gebruik van small band sensors.. (wisten wij veel 2 jaar geleden toen wij de set aanschaften).
Voordat we alles netjes weggewerkt hebben, toch maar besloten om bij Summit, wide band kit te bestellen, van Accel. We hebben direct maar een dual kit gekocht, de Cobra heeft per slot van rekening twee sidepipes.

Het installeren ging makkelijk, alleen, de linker O2 sensor had te weinig draad lengte om door de motorkap de leiden, dus die hebben we even wat langer moeten maken.

zaterdag 15 september 2012

Cobra clutch Part iV

Afgelopen zondag bij proefrijden grote problemen met de koppeling. Op een gegeven moment kregen we hem helemaal niet meer in de versnelling.. Dus voor zichtig naar huis. En overleg met onze collega Cobra specialisten. Na ampel overleg besloten dat we toch gaan voor een andere koppeling een McCleod Hydraulische. Vandaag weer voor de zoveelste keer de TKO er uit (we worden er al aardig handig in), om op te meten heoveel speling we hebben tussen de veer en het bellhouse, bij meer dan 3 inch kan je namelijk een slipon McCleod kopen. Toe we het spul er af hadden bleek het dat we niet genoeg ruimte hebben maar 69,2 mm dus gaan we voor de 1300 serie, en overleggen met McCleod wat we nodig hebben.

Vorige week op de ECM zag het er beter uit direct weer chaos in de cockpit.. 8-)

Toen we alles los hadden kwamen we ook achter de oozaak van onze problemen, de Fork was gescheurd. Dit kwam omdat we fork afgeslepen hebben om ruimte te maken voor in het bellhous..
Daar kon dat ding dus niet tegen!!

zondag 9 september 2012

Carterplaat

De Cobra ligt redelijk laag, om ons Bellhouse te beschermen, hebben we een RVS plaat laten snijden en buigen welke precies tussen het chasis aan de onderkant van de DAX past

Nils heeft hem voor ons getekend,

We hebben weer een klein bedrijfje gevonden welke hem voor ons gesneden en gebogen heeft , voor een redelijk bedrag, Dit was Thure Snijtechniek uit Bergambacht. Mark de eigenaar heeft het bedrijf sinds kort overgenomen en vond onze vraag een leuk dingetje. Afgelopen vrijdag de plaat gehaald.


De plaat past precies, voor de goede constructie laten we toch nog even wat zijbeugels eraan lassen, zodat we straks, eenvoudig hem kunnen verwijderen





Wat betreft onze dynamo problemen , deze zijn opgelost, Op advies van onze dynamo specialist, hebben we toch alle drie de aansluitingen aangesloten in plaats van alleen de dikke plus, dus ook de geschakelde plus en controle lampje.

donderdag 6 september 2012

Cobra Whisperers?

Cobra Whisperers bestaan ze ??, op de ECM van vorige week overkwam ons het volgende.

Wij waren heel blij met ons motor geluid van de Cobra.. Donker , pruttelend V8 geluid.. Komt er een Cobra kenner langs en die zeg Geert en Sikko volgens mij loopt die bak van jullie op zeven cylinders.. Wij keken elkaar aan en dachten je kan ons wat.. Vroegen natuurlijk hoezo dat.. we hadden al vaak de motor gedraaid..
Hij hoorde dat aan het geluid.. Wij vroegen als leek.. en hoe gaan we dat controleren dan?

Hij adviseerde een goedkoop Pyrometertje, controleer je spruitstukken, als er een echt kouder is dan de andere , dan weet je at die cylinder niet meedoet. Maandag een pyrometertje gekocht (35 euro).
 
Motor warm laten worden, en meten maar..
De Cobra whisperer had gelijk!! cylinder 7 scheelde 115 graden met de rest. Afgelopen donderdag , heeft geert de injector gecontroleerd en kwamen we er achter dat het aansluitkabeltje van die injector los zat.. Aangesloten en als je goed luistert hoor je het verschil.. althans geert.. 8-)
Dus Cobra whisperers bestaan.. onze ananieme whisperer van de ECM bij deze onze dank

zaterdag 1 september 2012

European Cobra Meeting (ECM) Venray

Vandaag gaat het gebeuren, na 2.5 jaar sleutelen op weg naar Venray, daar was de European Cobra Meeting in het kader van het 20 jarig bestaan van de Cobraclub Nederland.
Wij willen met onze cobra nattuurlijk ook een (langzaam) rondje op het circuit rijden

We hadden al besloten om niet vanuit Rotterdam naar Venray te rijden maar met de cobra op de aanhangwagen er naar toe te gaan.


Mooi weer cobra achter de Espace en op weg.. Bij Nijmegen al de eerste Cobra's gespot even zwaaien en verder op weg.
Bij Venray op het circuit de Cobra eraf gereden, de aanhangwagen weer op orde gemaakt, en toen starten en op weg naar het circuit............... echter......... geen power......lege accu........Dynamo laadt niet op.. dat gaat natuurlijk niet goed met EFI, injectie etc..shit..shit..

Dus Cobra de eerste sleep gekregen uit haar bestaan, om aan te laten slaan
Vervolgens het circuit opgereden naar binnen ring om aan een druppellader te hangen en verder onderzoek..
Het was mooi weer , maar geen rondje rijden.. shit... Al snel hadden we een plekje gevonden en een druppellader.. het opladen ging goed.

Het aanzicht van 120 cobra's deed de teleurstelling van zelf niet rijden snel vergeten. De afgelopen twee jaar heb ik in totaal 2 cobra's een keer op de weg gezien... dus dit is wel wat anders.. Wow..


Natuurlijk veel wagens bekijken, praatje maken , het was allemaal Cobra, Cobra



Ook het geluid van de Cobra's mag er zijn op het circuit, kon het niet laten een paar filmpjes te maken.


Om 17:30 uur hebben we onze Cobra gestart en zijn we de 200 meter terug naar onze aanhanger gereden.. Niet over het circuit.. maar dat gaf niet .. we hebben toch een fanstastische dag gehad..
Deze week verder onderzoek naar het dynamo gebeuren

vrijdag 31 augustus 2012

De Cobra door de APK

Vandaag is de Cobra door de APK gegaan, alles is goed gegaan.

Gisteren de auto uit de schorsing gedaan, verzekering is geregeld dus we kunnen "on the road" !!


donderdag 30 augustus 2012

Cobra Image velgen

Afgelopen woensdag de Image velgen bij DAX opgehaald,
Gisteren de M255/45R17 Dunlop sport max GT en MA235/45R17 Dunlop SP MAXX TT er op gezet bij onze banden man, met mooie ventielen. Balanceren en ze er er op zetten.



Ziet er direct gelikt uit !!!

Morgen door de APK?

zondag 26 augustus 2012

Sikko op vakantie in Duitsland

k ben op vakantie in Duitsland, ergens in the middle off nowhere, en kan het toch niet laten een blogje te schrijven.
Geen internet, dus dan maar wat zelf bouwen.. Macbookje aan de Iphone , hotspotje bouwen en via mijn roaming account verbinding maken... valt niet mee .. het lijkt de jaren 90 wel zo traaaaaag , is duitse IP 9600 Baud??
Maar ik ga toch proberen een fotootje up te loaden, met groeten uit het zwarte woud.



Geert gaat kijken of we deze week toch nog de velgen kunnen scoren bij DAX.. gaat het dan toch nog lukken voor as zaterdag.???


Rita en ik gaan zelf op bezoek bij Nils (onze zoon, werkt bij HWA), wordt het dan toch een Mercedes SLS HWA??? ... ik denk het niet.. maar voor 10 cobra's heb je al een basis HWA SLS'je.. (grin)




Deze blog heeft mij 1.5 uur gekost. en kost me dus weer een fortuin aan roaming kosten.. (grin)

zaterdag 18 augustus 2012

Achterbumper Cobra, erg warm

Op de zonnigste zaterdag van 2012, toch weer aan het klussen.. 30 graden plus, dus niet veel puf

De ochtend stond de garage in de schaduw, dus ging prima, we hebben de voorbumpers nog weer even wat netter gemaakt. Even boodschappen gedaan bij Pietersen in de Waalhaven, voor Chevy uitlaatpakkingen en pakking voor klepdeksel, we zagen daar bij testen wat pufjes vandaan komen.

In de middag de eerste achter bumper geplaatst, je komt er moeilijk bij maar het kwam weer goed.



Om 15 uur op naar het bier en de BBQ vanavond.

Het gaat niet lukken om met onze cobra naar de Cobra Clubmeeting in Venray te komen.. (shit).. het is nog steeds wachten op de images velgen.. 8-(

donderdag 9 augustus 2012

Voorbumpers Cobra

Verleden week het bumper setje opgehaald bij John.
De afgelopen twee dagen bezig geweest om het te monteren , dit viel niet mee. Je kan er heel slecht bij, met je sleutels en boren om alles vast te zetten.

Maar uiteindelijk toch tevreden met het resultaat

Volgende week de achterkant




vrijdag 20 juli 2012

Poetsen en sierbandjes

Geert is op vakantie in de USA , dus doe ik gewoon kleine klusjes in afwachting van de velgen.
De sitepipes van RVS waren wel erg geel geworden, door te hete pipes , wat kwam door het nog niet goed afgestelde V8 blok. Dus het dremeltje kwam weer goed van pas, polijst schijfje er op.

Potje meguiars metal polish gekocht, en rustig aan alles weer schoon maken, paar uurtjes werk en het was weer mooi toonbaar. Ik ben wel benieuwd of we dit vaak moeten herhalen.

Ook gelijk even een mooi rubber bandje geplaatst op het RVS in de wielkast, het ziet er net even mooier uit. een mooi profieltje gekocht bij Technirub,  een speciaal zaak die allerlei rubberen artikelen verkoopt, ook een meter stukje, gewoon langs rijden in Zeewolde.

zondag 1 juli 2012

DAX COBRA banden

We hebben deze week de keuze gemaakt voor onze banden het is geworden:

M255/45R17 Dunlop sport max GT en MA235/45R17 Dunlop SP MAXX TT

 

zaterdag 30 juni 2012

Lege garage en tuning

Deze week onze garage in Naaldwijk leeggemaakt, paar bussen vol.. 8-(

We hebben hier lekker geklust , maar dichter bij huis ook prima, Rita komt ons s'middags thee brengen, ook altijd goed

Deze week veel gelezen over onz Accell DFI EFI en hoe dat moet werken met Air fuel ratios en base tables , O2 sensors etc.. etc.. Maar er zit gelukkig hebben we gelezen dat er ook een autocalibratie functie op zit. We willen toch een goed lopende motor hebben, dus we zijn vandaag nog een keer de procedure van onze HEI onsteking doorgelopen, rode, blauwe lampjes, 25 graden voorslag, EFI op fixed rate 10 graden, beetje draaien stroboscoop lamp erbij , en na een tijdje vonden wij het naar onze mening wel goed

Het starten ging goed, toen eerst de VE tables in stationair aangepast, op basis van de correctie waardes van onze HEGO sensor.. Het zijn allemaal kleine puzzelstukjes. Hierna de weg op en op lange rechte stukken in de Waalhaven, proberen al rijdend met de laptop op schoot (geert rijd natuurlijk) met de autocal functie cellen aanpassen zodat het systeem weinig hoeft te corrigeren... dat was de bedoeling maar al rijdend valt dat niet mee..

Maar sommige cellen staan nu beter , en deze week ga ik een keer op een avond de waardes netjes verbinden, zodat de airflow door de motor smooth gaat..

Het zijn  onze beginners stapje in tuning.. er zal nog veel volgen..met vele vragen zoals hoe werkt de AFT samen met de VE tables hopelijk komt deze week mijn boekje binnen Tuning ACCEL / DFI 6.0 Programmable Fuel Injection. Door Ray T.  (HP Books 1557884137)

Het is ieder geval leuk om te doen. W gaan nu de zomer in Geert is vier weken weg naar de States, in de tussen tijd mogelijk wat kleine klusjes doen.


zaterdag 23 juni 2012

Cobra van op weg naar nieuwe garage

Vandaag na het uitlijnen deze week, de hoogte van de cobra weer opnieuw gezet. Wat kleine klusjes zoals binnenspiegel, en de kentekenplaat bevestigen aan de Cobra.

Ook de anti aanbakplaten, tegen de snakebites op de uitlaat geplaatst


Om 15:00 uur was alles zo'n beetje klaar, opruimen en met het handelaars kenteken op weg naar Rhoon. Het eerste tochtje met een hogere snelheid dan 100Km..


Telefoneren zonder handsfree mag al niet laat staan foto's maken, maar ik kon het toch niet laten!!

Was wel een lekker geluid toen geert even terugschakelde in de Benelux tunnel.

We zijn goed aangekomen op de nieuwe afbouwplaats  met 26 km op onze nieuwe Smith teller!!!

Het wachten is nu op de velgen, en claxon unit voor in het stuur, en dan naar de APK

zaterdag 16 juni 2012

Opendag DAX 2012

Na een ochtend klussen op weg naar Belgie, nog niet in een DAX maar gewoon met de Volvo, om praatje te maken, en nog wat spullen op te halen.

Het was een gezellige middag, weer wat mooie cobra's gezien. Het was weer prima verzorgt..



Cobra van de onderkant

Vrijdagavond en zaterdag ochtend stond de cobra op de brug bij de Dorzo
Het is aardig om een auto eens op het gemak van onderen te kunnen bekijken, zonder dat je klem zit tussen het chassis













Zier er nog mooi en maagdelijk uit..

We zijn aan de slag gegaan met het op hoogte stellen van de auto , schokbreker veren iet opdraaien, stukje rijden en weer meten,, etc,, etc.. na een tijdje staat het allemaal volgens het schema..

Op zaterdag ochtend de olietemperatuur sensor geplaatst in het T-stuk naar de Moccal cooler. was snel gedaan..


Lampen bijstellen

En toen de belangrijke metingen pre-APK
Rem vertraging... Ja dat was goed
Toen is het een 14% bijtelling cobra?.. (grin) ... nee natuurlijk niet

Maar hoe zit het met de waardes van de CO.. in eerste instanties, waren er veel schommelingen , maar toen de katalysatoren (goed rumble woord) warm waren kwamen we goed binnen de normen, je ziet echt dat ons EFI aan het werk is met die motor

Met een prima gevoel gingen we om 12 uur op weg naar John voor de opendag bij DAX,

dinsdag 12 juni 2012

Renault Cobra?

Vandaag, de Cobra op de autotrailer naar de Dorzo, daar kan hij zaterdag de brug op en gaan we alle onderkant dingen van de auto klaar maken. De cobra komt ook niet meer terug in onze werkplaats in Naaldwijk, miv 1 juli zijn we daar weg en hebben een plekje gevonden in de garage naast mijn huis. Dit is straks ook veel mooier, als het mooi weer is kunnen we zo de cobra pakken en gaan rijden




We gaan in Vlaardingen bij de Dorzo de hoogte stellen , schokbrekers afstellen, olie temperatuur meter plaatsen, koplichten stellen, rem  vertraging en CO2 meten, dan gaat hij daarna weg voor het uitlijnen en zijn we klaar voor de APK.

Als Renault dealer Dorzo moet je toch blij zijn dat je zo'n  Co2 neutrale Cobra bij je zaak hebt staan (grin)

maandag 11 juni 2012

Cobra olie temperatuurmeter

We zijn lang op zoek geweest hoe we de temperatuur van de olie mooi kunnen aansluiten, we wilden geen gat boren in de olie pan (dan moest alles weer los, ook niet inbouwen in de aftap plug. Na wat brainstormen en googelen, hebben we besloten om de sensor te plaatsen in de toevoer van onze olie cooler, na de sandwich plate. We meten dan pas de temperatuur als de plate open gaat, maar dan is de olie ook op temperatuur. Toen moesten we nog iets vinden hoe we dit gingen maken. Na wat heen en weer rijden tussen specialsiten , kwamen we bij John van Biesheuvel autosport, en die zei , dat maak ik wel voor jullie.. (John een pracht vent!)

Binnen twee dagen was het klaar, Goodrigde T-stuk met daar in getapt het draad waar de lucas sensor in past. Dit weekend gaan we het plaatsen


zondag 10 juni 2012

Derde remlicht en spiegels

We gaan langazamerhand op weg naar de APK, dus we moeten ook voldoen aan de APK eisen. Een derde remlicht moet er op onze cobra opzitten, dus zetten we dat er voor die APK dag er maar even op. Remlicht gekocht, beugeltjes op de rolbar en het werkt, (het ziet er natuurlijk niet uit)

Wat er veel mooier uit ziet zijn de spiegels en windvangers, we hebben er voor gekozen om niet de spiegels op de body te zetten , maar ze aan de raamlijsten te hangen


Volgende week gaat de cobra op de brug, om de hoogste goed in te stellen, en wat werk aan de onderkant te verrichten, en dan op naar de APK

zaterdag 2 juni 2012

Rolbeugels en zonneschermen

Het zijn allemaal leuke klusjes voor de Cobra
Vandaag de rolbeugels achter de stoelen gemonteerd, de linker beugel heeft wat problemen, waarschijnlijk niet goed gelast bij DAX op de lasmal .. 8-(
Gaan even met John overleggen. maar op deze manier krijgen we er geen veiligheidsriem aan vast..


 De andere beugel zat er snel op , geert heeft zich bezig gehouden met het monteren van de sloten van de motorkap, en het weer aanbrengen van het raam en de zonnekleppen.
  
Ziet er allemaal strak uit aan het einde van de middag 
en natuurlijk weer even een rondje rijden.