DAX COBRA PROJECT

Welkom op de website van Geert Weitering en Sikko de Graaf.
We houden een blog bij van onze belevenissen met de bouw van onze DAX Cobra.

We zijn twee vijftigers die op de zaterdagen samen klussen. Geert is de techneut en ik Sikko geef het gereedschap aan.. 8-)

We dachten eerst in november 2010 klaar te zijn met ons project Gaan we dus nooit halen.. 8-)... we genieten nu gewoon lekker van het bouwen van de Cobra

In 2012 door de apk, winter 2012/13 verder afbouwen. Nu rijden we er lekker mee

zaterdag 2 juni 2012

Rolbeugels en zonneschermen

Het zijn allemaal leuke klusjes voor de Cobra
Vandaag de rolbeugels achter de stoelen gemonteerd, de linker beugel heeft wat problemen, waarschijnlijk niet goed gelast bij DAX op de lasmal .. 8-(
Gaan even met John overleggen. maar op deze manier krijgen we er geen veiligheidsriem aan vast..


 De andere beugel zat er snel op , geert heeft zich bezig gehouden met het monteren van de sloten van de motorkap, en het weer aanbrengen van het raam en de zonnekleppen.
  
Ziet er allemaal strak uit aan het einde van de middag 
en natuurlijk weer even een rondje rijden.




zaterdag 26 mei 2012

Steunen en rubbers

Vandaag weer wat leuke klusjes gedaan.  We hebben de steunen en rubbers van de achterklep en voorklep gemonteerd.

Was nog even zoeken naar de juiste hoogte, en of de gasveer langs de benzine filter ging.
Maar alles is mooi op zijn plaats gekomen.


Ziet er wel mooi uit zo'n gesloten auto,



Ook nog even het dashboard goed gemaakt, dus allemaal kleine klusjes
Nog even een proefritje gemaakt, de kilometer teller doet het ook!!!


zaterdag 12 mei 2012

Soms lukt het wel en soms moet je iets laten

Na verscheidene pogingen om de twee fan-systemen zo te schakelen dat FAN nr 1 op 190 Fahrenheit aan gaat en Fan II op 205, hebben we de moed opgegeven en laten de amerikaanse software voor wat het is. De laatste poging van vandaag had tot gevolg kokende koelvloeistof.. er was een voordeel, we hebben direct onze mooie overloopje getest, wat we hadden gemaakt voor dit doel. (kokende koelvloeistof , geeft lelijke vlekken) Het werkte prima..

We hebben het schakeldraadje van onze EFI geleid naar schakelaardje op ons dashboard, en we zetten de FAN II, (de twee kleine fans die voor de radiator zitten) nu handmatig aan. Heeft ook het voordeel dat je wat na kunt koelen als alle uitstaat..

Soms lukt het en soms moet je wat laten

De software zelf ziet er leuk uit, als we geen commport errors hebben

vrijdag 11 mei 2012

Tie-wraps en huisvlijt

We willen natuurlijk alle kabeltjes netjes weg werken, maar de geribbelde body aan de binnenkant geeft weinig houvast.

Eerst hebben we Tie-wrap plakkertjes gebruikt, maar het gewicht van de braided slangen was te zwaar voor deze fragiele voetjes. Ze vielen er van alle kanten af.

Toen die zwarte kunststof stopverf geprobeerd wat veel in garages gebruikt wordt



Maar dat plakt prima, maar wordt een troep als je het weer los moet halen, en gaat overal tussen zitten.

Dus maar een portie huisvlijt gestart.. een oude plastic bloempot, gepakt, wat grotere onderstukken geknipt, de tie-wrap voetje schoon gemaakt en met twee componenten aan bloempot geplakt..


Nu hebben we wel voldoende footprint om aan de body vast te zetten, De tie-wraps , met Kit aan de binnenkant van de body.. en het zit als een huis.. het wordt een echte hobbyDaX, zit met bloempotten aan elkaar

zaterdag 5 mei 2012

Kortsluiting opgelost?

Vorige week tijdens het testen, klapte er  steeds een zekering uit, vandaag dus weer een hoop gezoek en diep nadenken. Weer kabelboompjes open, doormeten en kijken.

 Op drie verschillende circuits losse zekeringen gezet , en starten en wachten op het doorbranden..

En ja hoor op een gegeven moment hadden we door dat de zekering er uit ging op het moment dat de 1e fan aan moest slaan, op ons EFI. Bij nader inzien kan dat wel kloppen want zo'n ding trekt natuurlijk heel wat weg. We hebben nu de fan apart voorzien van voeding en los gezekerd. Volgende week weer alle kabelboompjes netjes op hun plaats brengen. We gaan dan uitzoeken hoe we Fan I en Fan II door middel van ons EFI goed kunnen laten draaien. Nu zet Fan II als die aangaat Fan I uit..


In het laatste stukje van de middag heeft geert nog even het handvat aan het achterdeksel geplaatst.



zaterdag 28 april 2012

Achterklep en knipperlichten

Het elektrische gedeelte is nu bijna helemaal klaar, deze week een nieuwe KM teller geplaatst , de oude is onder garantie terug geaan naar DAX. Er knalde nog een zekering uit, maar hopelijk is dat een los kabeltje geweest,, de tijd zal het leren. Alle bedrading nu mooi weggewerkt achter het dashboard. Met de verschillende kleuren stekkers, kunnen we het dashboard. in vijf minuten aan en afkoppelen. Geert wilde dat eerst niet geloven maar we hebben het horloge er bij gehaald 8-)

De gasveren voor de achterbak zijn ook binnen gekomen, dus alles netjes uitmeten en monteren, aan het eind van de dag deed zelfs de nummerplaatverlichting het.





We hadden eerst oranje zij knipperlichten, maar toch besloten om voor wat moois te gaan, smoked grijs, met oranje licht. Weer met het dremeltje aan de gang, gaatje maken, en klik ze zaten er in..





Aan het einde van de middag was het gestopt met regenen, dus nog even de Cobra gestart en kijken of de snelheids meter het deed, maar door wat zekerings problemen zijn we daar niet aan toe gekomen..
Het was een productieve dag, om 17 uur gingen we naar huis. Volgende week nog eens wat kabeltjes doormeten






zaterdag 14 april 2012

Deurtjes afhangen en een stukje rijden

Geert heeft vandaag de tweede deur afgehangen en ziet er allemaal strak uit.
Weer wat kabelwerk gedaan, de toerenteller aangesloten, (deze werkt) en de KM teller (deze werkt niet)

Verder de motor laten lopen we hebben twee fans op de cobra, die we onafhankelijk van elkaar op basis van temperatuur kunnen schakelen, fan 2 slaat wel aan , maar dan slaat fan 1 direct uit, dus we moeten nog wat uitzoeken in de manuals van ons EFI.

En nog lekker even rijden





zaterdag 7 april 2012

De V8 van de Cobra loopt weer

Kabeltjes, kabeltjes, labels, labels, plus , min , schakel, niet geschakeld.. etc.. etc en gaat alles dan weer werken?

Vandaag was weer een belangrijke dag, na vier maanden met de bekabeling bezig te zijn geweest, hebben we ons voorgenomen om vandaag weer eens te starten.
De ochtend gebruikt om nog een paar verkeerde draadjes goed te leggen, zo wel een een plus op schakel gezet en plus/plus doet niets. Ook nog even het pompje van de ruitenwisser goed aangesloten en zo nog wat kleine klusjes. Klokje zat ook verkeerd om dus even omdraaien en er was ook weer tijd

Nog even de sigaretten aansteker geinstalleerd voor de latere TomTom

Geert heeft de deur goed afgehangen en om 15:00 uur naar buiten gereden, dit ging moeizaam , we moesten eerst even de linker band op pompen want die was leeg..

Toen de Laptop er aan, beetje rommelen en ja hoor de V8 kwam tot leven... wat een lekker geluid...


Alle meters doen het!!!  de water temp kwam wat laat op gang zat waarschijnlijk een luchtbelletje tussen. Oliedruk is hoog maar mogelijk moeten we die nog calibreren. Volgende week gaan we de KM teller en de tacho aansluiten , we moeten nog even uitzoeken hoe dat moet met de Hall sensor op onze Tremec.



om 15 uur gingen we naar huis, want geert moet nog slingers ophangen , lenie is jarig



zaterdag 31 maart 2012

Massa of plus schakeling?

Vandaag hadden we gehoopt weer te kunnen starten, maar dat ging mooi niet door..
De kabelboom kost toch meer tijd dan we dachten, de achterlichten waren wat fel , maar daar was het draadje omgekeerd. Een groter probleem was de claxon, die ging loeien als we stroom opzetten, en dat de achteruitrijverlichting ging branden als er stroom op kwam
Na een ochtend zoeken en alle draden nalopen, kwamen we er achter dat de achteruitrij lamp massa geschakeld is en niet plus geschakeld...... DAX ... DAX hoe kan je het verzinnen. Ons mooie verchroomde licht maakte natuurlijk massa op de buiten kant.. volgende week gaan we dit omzetten naar een plusschakeling
Het claxon probleem kwamen we achter dat was de extra claxon schakelaar die op de sierra stuurkolom aanwezig was, deze gaf een plus door.. even loskoppelen aftapen en het was opgelost.. ook weer twee uur verder..

Daarna maar wat kleurcodes aanbrengen op de console schakelaars, kunnen we later het dashboard makkelijk wegnemen

We konden het natuurlijk niet laten om ons moto-lita stuurtje te plaatsen.. ziet er mooi uit..


Als tussendoortje heeft geert nog even naar het slot gekeken, moet toch nog wat vijlen en doen.. de dag vloog om..


Volgende week weer starten???

Slechte foto's... zat zeker een stofje op mijn iphone...

donderdag 29 maart 2012

Cobra Moto-Lita stuur

Vandaag even spulletjes opgehaald bij John in Belgie.
Wat natuurlijk leuk was het Moto-Lita stuurtje was aangekomen
Dus zaterdag stuur erop ?



zaterdag 24 maart 2012

En er was licht!!

Het is toch een heel werk die kabelboom, vandaag de laatste hand gelegd aan wat aansluitingen. De olie temp sensor en oliedruk sensor moest nog ingepakt worden, en netjes weggewerkt.

Toen engine bay harnas aan, backharnas... shit.. shit.. het boompje moest nog wel door de firewall... 8-(
En toen begon het grote gepiel , want die aansluitinkjes zitten wel met zo'n weerhaak in het stekkertje
Twee uur verder en alles zat op zijn plaats.

Geert heeft veel werk gehad aan het monteren van het slot , maar dat ging niet zo goed..

Om 16:00 uur het grote moment, alles goed gezekerd, en stroom erop....


en er was licht, nog niet alles even goed.. maar dat zoeken we volgende week weer uit


zaterdag 10 maart 2012

Cobra dashboard kabeltjes

We hebben besloten dat we het dashboard gaan verbinden met multiconnectors, makkelijk voor later bij onderhoud.

Dus begonnen met solderen en krimpen.... echter wat zijn er daar veel aansluitingen.. klokken, efi, speedo, stroom etc.. na xxxxx kabelschoentjes, en stukjes snoer verder is het aan het kan van het dashboard klaar. Deze week beginnen we aan de kant van de auto.. en dan maar hopen dat we de kabeltjes op de juiste verbinding en connector aan elkaar knopen.. voor de zekerheid.. maar wat zekeringen er tussen gezet.. 8-)



zaterdag 3 maart 2012

Weer begonnen aan de cobra

Na een verdiende vakantie in een warm land, ik heb het ijs hier gemist.. 8-), zijn we vandaag weer begonnen.
Tijdens de vakantie heeft geer nog de deuren er in gehangen, dat is toch wel een moois gezicht
Nog even bij John in Belgie langs geweest om wat spulletjes op te halen, maar de signalerings lichtjes zijn niet wat we zoeken, dus gaan daarvoor verder kijken.

verder gegaan met het dashboard, uitgezocht hoe het zit met aansluiting tachometer, na veel gezoek kwamen we er achter dat het draadje van de smith klok moet lopen naar ons Accel kastje, daar zat de gele draad... Dit betekend stuk kabelboom weer open draadje trekken, en opnieuw weer mooi wegwerken.. heeft zijn tijd nodig. Deze week even zoeken hoe we de spedometer aan moeten sluiten op onze TKO??

Geert heeft even de achter-uit-rij lamp en mistlamp gemonteerd

 



donderdag 2 februari 2012

Vakantie

In verband met vakantie tot 28 februari geen blog



zaterdag 28 januari 2012

Dax Cobra lights en kabeltjes

Verleden week de achterlichten erin, vandaag de koplampen.

Geert heeft deze week eerst even bekeken of ze goed recht waren, en dat waren ze.

Dus gaatjes boren , wat vijlen en solderen en alles zit netjes op zijn plaats, het geeft wel ineens een andere smoel aan de cobra..



Ook andere klusjes gedaan , veel kabeltjes weggewerkt met tiewraps en plakvoetjes. en de RVS handels op het stuur gezet. het was een productieve dag.

zaterdag 21 januari 2012

Achterlichten Cobra

Deze week naar John in Belgie geweest om inkopen te doen en even bij te kletsen.

We hebben de lampenset gekocht, en nog wat klein grut. We moeten nog nadenken over het derde remlicht, en side indicators, of die nodig zijn voor de APK. Geert gaat even in de boeken kijken
Vooral dat derde remlicht is vreselijk..

Natuurlijk weer wat kabeltjes goed gelegd, en natuurlijk even de achterlichten er op zetten





dat staat direct heel anders !!!


zaterdag 14 januari 2012

Kabelboom part III

Vandaag rustig begonnen aan het netjes afwerken van de aansluitingen.
Het is een engelse kabelboom, dus de de brake cable switch, even omgelegd van recht naar links.
Ook blijkt het dat als je een fuel injection system hebt, dat sommige aansluitingen, dubbel aan gestuurd worden, dus , dan even label er op "not in use", en mooi wegwerken. De aansluiting de brakes liggen nu mooi en netjes weggewerkt. De kabel naar de startmotor ligt mooi op zijn plaats.
En tenslotte hebben we het zekerings kastje netjes op zijn plaats gebracht. Het zat net iets te dicht tegen het schut board, dus het was een hoop gedoe  om het gaatje te boren waarmee we het vast moesten zetten..


Maar uiteindelijk kwam het mooi op zijn plaats.
Het gaat niet snel, maar het is wel leuk werk, al dit afmonteren.

donderdag 12 januari 2012

Kabelboom part II

Alle is nu voorzien van labels, ik wist niet dat een kabelboom zoveel aansluitingen had.. 8-)

Met de gelabelde kabelboom op naar de cobra. Achterbeam erin, Engine beam erin, Compartmen beam erin.. stekkers aan elkaar en klaar is kees!!


Alleen nog even uitzoeken , aan welke aansluiting welk stekkertje komt..

zaterdag 7 januari 2012

Kabelboom & labels part I

2012 zijn we gestart met een nieuwe fase in het project. We hadden al lange tijd de kabelboom Chevy van DAX liggen. We gaan hem nu installeren.

Deze week de kabels uitgelegd op de tafel thuis, en maar eens gaan zoeken via de manual wat wat is. Deze klus is helemaal voor sikko daar geert kleurenblind is. 8-).
Is dit nu rood/groen of rood/blauw hoef ik aan geert niet te vragen.
Van de zaak een mooie label printer meegenomen... scheelt als je bedrijf zich bezig houd met netwerken, en veel in Datacenters komt.. altijd wat te labelen,  dus ook de goede spullen voor labels..

Alles wat een draadje bezit. heeft nu ook een label....
Hebben  nog wel een klein probleempje, niet alle aansluitingen, welke in het manual staan komen overeen met de codes die in de apparatuur zit..

..........nog even puzelen deze week..



zaterdag 31 december 2011

Relaiskastje fans & kabeltjes

Vandaag het aluminium relaiskastje geplaatst voor bij de koplamp, zodat het mooi uit het zicht is straks.
Verder is alles onder motorkap voor fase I netjes weggewerkt.

 Vroeg naar huis ivm vuurwerk en oliebollen

Geen foto van de DAX dit keer, dan maar wat vuurwerk



zaterdag 24 december 2011

kabeltjes en Krimpkousen Part II

Het gaat allemaal wat langzamer dan we gewend zijn. Het is allemaal zichtwerk dus het moet wel netjes worden.

De linkerkant van het blok zijn nu de kabels netjes gekrompen en getaped, volgende week de andere kant. Geert is bezig geweest met de bedrading voor onze motorfans.

In verband met kerstmis zijn we om 13:30 uur al gestopt

zaterdag 17 december 2011

Krimpkous en Claxon

De krimpkous met gel is deze week binnengekomen, dus vandaag proberen of het lukt om alles netjes te krimpen. Het is echter geen succes, door de lijm wordt het te stug en krijgen we de krimpkous bij de injectors niet mooi. We gaan deze week op zoek naar alternatieven.

Geert heeft nog wat draden netjes weggewerkt, moet nog een ei leggen over de massa, voor en achter.

Door het krimpkous probleempje had ik wat tijd over, dus heb onze Italiaanse Claxons geplaatst
Het was een rustige dag

zaterdag 10 december 2011

Kleine klusjes elektriciteit

Vandaag zijn we met de kleine klusjes begonnen, om de bedrading netjes weg te werken. We wachten nog op de lijmgevulde krimpkousen, maar die zullen deze week wel binnen komen. We zijn alvast wel begonnen met kleine aansluitingen zoals bij de bobine.


Ook getracht de ruitenwissersproeier aan te sluiten maar we moeten een slangetje hebben met 3mm binnenmaat, aquarium zaken hebben maar 4mm binnenmaat, we gaan even kijken of er vacuum slangen zijn 3mm binnenmaat, ander wordt het toch op zoek naar ander sproei kopje.


Vandaag ook het klokje van gehoorzaamheid opgehangen.. was  dit nu een hint van de ega's.. 8-)

Het middenconsole er in en het ziet er direct strak uit..


zondag 4 december 2011

Geen werkzaamheden

Rita was jarig dus geen werkzaamheden


Dan maar een leuke video

zaterdag 26 november 2011

Dax Cobra first ride

Vandaag voor de derde keer een poging gewaagd om de koppeling goed te krijgen.
Deze week hadden de dorzo lassers , de pin in het bellhouse wat korter gemaakt, in de hoop dat dit voldoende zou zijn.
We hebben de kleine cilinder boven weer vervangen door de originele, dan hebben we meer slag.
We krijgen al aardig routine in het terugplaatsen van bellhouse en TKO.

Nadat alles er in zat.. de eerste controle hebben we nog vrije slag... en ja dat bleek goed te zijn...

Maar we kregen de eerste keer de koppeling niet vrij. Na een paar keer try en error, met verlengen draadeinde in de cilinder.. kregen we hem vrij en konden schakelen.

Om 15uur dan de eerste echte First Ride van onze Dax Cobra..!!! (op de openbare weg)


Het is wel kicken... zo'n eerste rit.. Natuurlijk geert als eerste en toen sikko.
Schakelen gaat redelijk en in zijn twee geeft het wel lekker wat power..

Hier de eerste impressie First Ride



zaterdag 19 november 2011

Cobra koppeling part III

Deze week hebben collega's van Geert bij de Dorzo ons geholpen door in het bellhouse de pin weg te slijpen en deze te verhogen met 1.5 cm en deze er weer in te lassen. (Lassen laten we over aan deze specialisten).
 Likje verf er op , en dat zag er goed uit. Tevens hebben we deze week uit ons bevriende Cobra netwerk, een nieuwe Centerforce dual friction clutch gekregen om uit te proberen of dit lichter gaat. Door de middelpunt vliegende kracht van de ijzertjes, heb je minder kracht nodig op het diafragma (dat is het idee).

Dus hard aan de slag, Bellhouse er in, TKO in de hangers, alles zijn plekje zoeken (pas op de vingers),
de clutch fork erin, op de tast deze aanklikken (klote klus), alles aanbouten.. (2 uur werk)
Shit.. de koppeling heeft geen vrije slag meer.. Zoeken kijken, mischien kunnen we nog iets afslijpen van de clutch fork..... alles weer los (uurtje verder). Na de slijptol sessie.. alles er weer in..maar jammer we hebben echt te weinig vrije slag..%&^$%%^&
Er zit niets ander op dan alles weer los te maken, het bellhouse weer mee te nemen, en aan de Dorzo collega's te vragen of er weer wat laswerk gedaan kan worden zodat de pin een halve centimeter korter is.. Volgende week dan poging IV  ook dit hoort er bij.. 8-)

zaterdag 12 november 2011

Cobra koppeling part II

Na wat rond onderzoek deze week naar de koppelings problematiek.. niet vrijkomen en dat het vrijwel onmogelijk is om de koppeling goed in te duwen.. een ritje naar DAX belgie en daar twee kleinere wilwood cilinders meegenomen. De 750 cilnder boven gaan we vervangen door de kleinere van 625. Het moet dan lichter gaan, maar de slag wordt ook kleiner

Het pedaal ging inderdaad wat lichter maar we kregen hem nog niet vrij. Het volgende klusje was het bellhouse en de tremec er weer af halen, zodat we kunnen kijken of  het draaipunt iets kunnen verhogen zodat de platen toch goed vrij komen. Het past allemaal net, met behulp van Jan die gezellig even langs kwam, de aandrijfas los, bellhouse bouten los, drukplaten los, tremec naar achteren en dan termec eruit.

Het lijkt een fluitje van een cent maar je bent al weer gauw twee uur bezig. Nu alles er uit is gaan we deze week eens goed kijken hoe we dit weer gaan oplossen.

zaterdag 5 november 2011

Cobra first drive test

Vandaag was het zover, we gaan kijken of de cobra een stukje wil rijden..

Eerst nog even het lekkende remleidinkje dicht gekregen met het speciale engelse sleuteltje wat we konden lenen van Jan.. (bedankt jan)
Daarna hier en daar nog wat vastdraaien zoals , de stabilisator stangen voor. De cobra stond nog op klassen , dus eerst even een droge proef...



Dit werkte dus, maar wat gaat die koppeling zwaar en moeilijk. De Cobra naar buiten geduwd en Geert onze special coureur deed de eerste poging.


De cobra ging vooruit, de cobra ging achteruit, maar de koppeling is niet goed, veel te zwaar, en we hebben het gevoel dat de plaat aanloopt. Het gaat ons nooit lukken om zo de cobra in bedwang te houden. Na overleg met onze cobra hulptroepen op de achtergrond, hebben we besloten dat volgende week toch de koppeling er weer afgaat.. (shit..)

 

Onder toeziend oog van rita en lenie, die natuurlijk waren komen kijken, ging de cobra in zijn achteruit de garage in, einde van een enerverende middag.