DAX COBRA PROJECT

Welkom op de website van Geert Weitering en Sikko de Graaf.
We houden een blog bij van onze belevenissen met de bouw van onze DAX Cobra.

We zijn twee vijftigers die op de zaterdagen samen klussen. Geert is de techneut en ik Sikko geef het gereedschap aan.. 8-)

We dachten eerst in november 2010 klaar te zijn met ons project Gaan we dus nooit halen.. 8-)... we genieten nu gewoon lekker van het bouwen van de Cobra

In 2012 door de apk, winter 2012/13 verder afbouwen. Nu rijden we er lekker mee

zondag 21 oktober 2012

Cobra EFI en eerste grote proefrit

Vandaag op gaan we het dan proberen, samen met Geert een lange proefrit..
Voordat we weg gaan de laptop eraan en kijken of alle parameters van onze electronische injectie goed staan. Er zitten nu twee RS232 poorten op de auto, een voor aan de wideband sensor en een aan ons EFI management systeem. (natuurlijk zit de wideband sensor gekoppeld aan ons EFI management systeem)

Paar leuke video's

Hierbij een video van de widebandsensor, waarbij we de rechter en de linker uitlaat uitlezen.


Als alles nog koud is wordt er niets bijgeregeld, hier zie je het effect, dat het EFI gaat werken. De temp is nu 111 graden en het EFI gaat werken in closed loop, dus stuurt zelf de injectoren aan, en corrigeert de Air/Fuel ratio. Het staat nu allemaal nog in basis 14.7:1 dus 14 eenheden air op 1 eenheid benzine. Als alles op temp is zie je op de grafiek dat het naar de 14 gaat.

Het EFI management systeem pakt deze gegevens op en bij stationair draaien ziet dat er zo uit.
Je ziet MAP pressure, AF ratio, RPM en nog wat dingen, en de hoeveel werk het systeem moet doem om het te corrigeren. Bij stationair draaien gebeurt er natuurlijk niet zo veel



Het hele systeem regel je met je AF tabel, een soort spreadsheet, waarbij je bij x toerental. x druk een bepaalde hoeveelheid lucht en benzine wilt hebben. Je kunt dit dan ook nog mooi in een 3D grafiek zetten, en via verbinding tussen de cellen een smooth curve maken. Het lijkt allemaal moeilijker dan dat het is.

Echter hoe zal het zich houden onder onze proefrit. We zijn naar vrienden in brabant gegaan. De Cobra rijd soepel, nog wat kleine piepjes en rammetjes, maar dat lossen we weer op.

Geert rijden, ik de laptop op schoot, en via de RS232 online monitoring (je kunt ook 20 minuten opnemen in flash memory, maar dat gebruiken we nu niet), Onder het rijden 110 km, gewone belasting, corrigeert het EFI alles, Ook als we even het gas intrappen, en we moeten naar een AF van 13:1 zie je dat gebeuren.

We zijn echt tevreden hoe alles er nu uitziet, om 17uur waren we weer terug uit brabant.
We zijn voor de eerste test geslaagd!!

1 opmerking: