DAX COBRA PROJECT

Welkom op de website van Geert Weitering en Sikko de Graaf.
We houden een blog bij van onze belevenissen met de bouw van onze DAX Cobra.

We zijn twee vijftigers die op de zaterdagen samen klussen. Geert is de techneut en ik Sikko geef het gereedschap aan.. 8-)

We dachten eerst in november 2010 klaar te zijn met ons project Gaan we dus nooit halen.. 8-)... we genieten nu gewoon lekker van het bouwen van de Cobra

In 2012 door de apk, winter 2012/13 verder afbouwen. Nu rijden we er lekker mee

donderdag 21 maart 2013

Cobra Spuitwerk II

Wat foto's van Jack uit Almere





12 blikken grondverf



 De cobra wordt toch echt donkerblauw



dinsdag 19 maart 2013

Cobra 1e spuitlaag

Was vandaag in Amsterdam, dus even bij Jack in Almere langs gegaan om te kijken hoe de Cobra er bij stond.

Ik trof het de eerste plamuur lagen zijn aangebracht, hij was net met de Cobra bezig, hierna weer een weekje uitwasemen.

De foto's spreken voor zichzelf



zaterdag 2 maart 2013

Cobra naar de spuiterij in Almere

Deze week hebben we de keuze gemaakt dat we de cobra laten spuiten bij Jack Stijvers in Almere.
Via het forum van de Cobraclub zijn we aan zijn naam gekomen. Na ook nog met anderen gesproken te hebben gaat Jack het doen. Hij heeft ruime ervaring met Cobra's spuiten.

Dus de kale auto op de aanhanger.

Om 11uur de Cobra afgeleverd bij in Almere.









De voorlopige kleurkeuze is Toyota Blue 8M6 G , met Lexus Premium white pearl 77 striping.

Tot 1e week van mei zijn we de Cobra wel kwijt.. dan weer opbouwen hopelijk zijn we op tijd klaar voor de open dag van Dax in Juni..

zaterdag 23 februari 2013

DAX Cobra klaar voor de spuiterij

Vandaag de hele Cobra verder gestript, alle dingen van de afgelopen twee jaar, welke fraai zijn zijn er gingen er weer af..

Het was weer een hele klus om de uitlaten eraf te krijgen.. maar is toch weer gelukt

Wel een kaal gezicht.
Volgende week gaan we met de Cobra op de aanhanger naar de spuiterij.

zondag 17 februari 2013

Cobra strippen

Even een ochtendje gewerkt om een begin te maken met het strippen van de Cobra.

Alles moet eraf voordat de body naar de spuiter gaat.
Is wel een gek gezicht om al die mooie dingen er weer af te halen..

zaterdag 9 februari 2013

Jublieum 3 jaar bouwen

Ik kwam er vandaag achter dat we precies drie jaar geleden zijn begonnen met bouwen



Time flies

Cobra blauw & spuiterij

Deze week hebben we ons verdiept in welke kleur de Cobra gespoten moet worden.

We wisten al dat we voor blauw zouden gaan maar wordt het dan?
Royal blue, Daytona blue, Lexus indigo blue, Guardsmen blue, Royal pearl blue, Toyota pacific blue, Minicoopr blue, Indigo blue.. er zijn vele mooie blue'ssss


Deze blue wordt het. Toyota / Lexus Spectra Blue Mica (8M6), de striping wordt Lexus pearl white.
We zijn in gesprek met de autospuiterij, en gaan volgende week de cobra helemaal strippen, zodat we hem weg kunnen brengen voor de spuiterij.

Vandaag daarvoor de schuur opgeruimd en bakjes en planken gemaakt waar we alle onderdelen netjes bewaren als ze van de Cobra afgaan


zaterdag 2 februari 2013

DAX Cobra tonneau en kap part II

Gisteravond tussen de buien door de Cobra naar de Dorzo garage gebracht, kacheltje hard aan, pet op het was goed te doen. In de garage daar is het warm genoeg om met bisontix, de stoffen kap aan de staanders te lijmen.

Gisteravond het eerste stuk gedaan, en het kon dan lekker een nacht drogen.

Vandaag de rest afgewerkt, en gelijmd  is allemaal goed te doen


 We moeten nog wat randjes afwerken, Biezjes er op naaien, zal wel iets voor mijn vrouw worden. 
Het kapje is functioneel, mooi is het niet..maar ja wat ga je doen in de zomer met een onweersbui onderweg, dan maar een zwart kapje



vrijdag 1 februari 2013

Autometer2Smith

We hebben een mooie extra AirFuel meter (van het merk Autometer,) om onder het rijden ook de AFR, te kunnen lezen. (we kunnen hem ook uitzetten, met een schakelaartje). maar de uitstraling is niet wat we willen.. dus vandaag wat sloop en plakwerk.
Een oude Smith meter uit elkaar halen en gebruiken om de autometer mooi te maken..



Waar zo'n regenachtige vrijdag al niet goed voor is..


zaterdag 19 januari 2013

Air-fuel ratio meter double lambda sensors

Vandaag heel weinig gedaan, het was te koud. We hebben alleen even gekeken of de oplossing van het koppelen van twee lambda sensors aan de EFI en onze autometer AF meter of dat ging werken.



Ik had deze week al de stekkers van de lambda sensor van de autometer, geknipt en gesoldeerd aan de lambda van de EFI. Wat we al verwachten het ging niet werken, het zijn beide verschillende types Bosch sensors, met ieder hun eigen calibratie weerstand. Toen even snel de autometer lambda er los op gezet ... dit werkt dus prima..  Dus de oplossing is tweede gaatje boren, moer erop lassen en twee lambda achter elkaar zetten. Een voor de EFI en de andere voor onze meter op het dashboard.
De lambda's zitten aan de onderkant van de uitlaat ziet toch niemand.

zaterdag 12 januari 2013

Sleutelen in de kou

Vandaag de dikke jassen aan , het heeft geen zin om in de grote schuur een blower aan te zetten, wordt toch nooit warm.

Maar we hebben goede voorbereidingen getroffen

We zijn nog wat bezig geweest met ons kapje, de drukkers zitten er nu op, maar we moeten nu de stof lijmen en dat moet een hogere temparatuur. dus volgende week even de Cobra een nacht in verwarmde garage van de Dorzo, en dan even lijmen.

We hebben nog even de radiatorslang onderaan de auto mooi vast gezet met een wat aangepaste uitlaatklem, dus dat zit er ook weer mooi in.



Om 15 uur zijn we gestopt en naar het EK schaatsen gaan kijken

zondag 6 januari 2013

Dax cobra Tonneau en kap part I

Voordat de cobra naar de spuiter, is het handig om de tonneau en de kap goed geplaatst te hebben.
We hadden de spullen al een tijdje liggen , dus een mooi klusje om 2013  mee te beginnen.



De tonneau is een handig hulpmiddel bij passen en meten.. We zijn de hele dag een beetje aan het passen en meten, gaatjes boren, het schiet goed op.


Waarschijnlijk is het volgend weekend wel af


maandag 31 december 2012

Klussen op halve kracht



Dit weekend niet veel gedaan, ik was lekker in Friesland om oud en nieuw te gaan vieren.

Geert heeft afgelopen zaterdag.. het was lekker droog... wel 100Km gereden met de cobra, nog een wat nippels aangedraaid bij de oil-sandwichplate, daar lekte het nog wat.

De versnellingsbak is in ieder geval droog.. dus we gaan de goede kant op. Gaan we dan nu op naar de afbouw fase?

In Friesland lekker tijd gehad om te googelen naar een AF ratio klokje.. ik wil het wel in de gaten kunnen houden, maar het heeft wel een negatieve impact op dashboard layout, dus nog even verder uitzoeken


zondag 23 december 2012

Prettige kerstdgen en een gelukkig 2013



dat het maar een mooi sleuteljaar mag worden en mooie ritjes met de Cobra.
(foto gepikt en aangepast van het Cobraforum)

zaterdag 22 december 2012

De Cobra draait weer

Vandaag , alles weer ingebouwd, De koppelings platen er weer , het Bellhouse, en daarna de Tremec bak.

We krijgen er handigheid in.. maar het blijven loodzware onderdelen














We hopen dat alles nu dicht is.. na de middag, hebben we al het electrisch aangesloten , en de koppeling ontlucht met de klysma spuit methode.. 8-)
Stoele erin , dashboard er in. en starten maar..

Alles zag er goed uit, we hebben de bak warm laten draaien, en wachten even af tot het een keer droog is om 50km te rijden. Voorlopig hebben we even karton onder de auto gelegd om te kijken of er ergens nog een druppel uit gaat komen

dinsdag 18 december 2012

GeertSikkoCobra ook op Facebook

Een beetje hobby'en vanavond en een fanpage aangemaakt op facebook.


Als het goed is gaan de berichten van deze blog automatisch naar onze facebookpagina

Dit is de link naar onze facebook pagina

Het wordt nu spannend of dit ook op facebook komt

PS:
update 23:33 uur.. ja het werkt.. 8-)


zondag 16 december 2012

Cobra pedals huisvlijt

Geert heeft nog een stukje huisvlijt gedaan.
Bij finishline hadden we een tijd geleden al AC pedals gekocht. Van de DAX pedalbox hebben we de pedals gesloopt en deze andere erop gezet. We zijn benieuwd hoe ze straks aanvoelen. We moeten nu alleen nog iets moois verzinnen voor het gaspedaal

zaterdag 15 december 2012

Cobra op de brug

Vandaag de brug verder afgebouwd, een andere zekering in de groepen kast 16Amp - traag, want de gewone knalde er steeds uit. Alles staat goed in de manuals, en is netjes afgewerkt. We zijn blij dat we het type brug hebben genomen wat speciale klossen heeft, zodat we om de uitlaat heen kunnen gaan, anders hadden we weer met houten klossen moet gaan werken.
Om 11uur alles klaar, en het eerste ritje omhoog., wel een filmpje gemaakt, stel je voor dat het niet werkt en de cobra uit de brug plettert... we kunnen onze hobby dan wel op onze buik schrijven.....






Het werkte!!, hierna konden we lekker werken aan de carterpan, deze loshalen, alle kit netje verwijderen. Olie eruit, straks weer schone Kendall olie erin, ook oliefilter er weer schoon in..

Wel een vette boel aan de onderkant


Om 15 uur zat alles weer netjes dicht, nieuwe pakking alles gepoetst, even een weekje alles uitharden, gaat volgende week de versnellingsbak er weer in

zaterdag 8 december 2012

Tweekoloms brug opbouwen

Vandaag een loei zware klus, de tweekoloms brug opbouwen. De pijlers wegen denk ik wel 200kg per stuk, en moeten wel recht op.

Met behulp van de motorlift en kettingen is het gelukt met z'n tweeen.
De pijlers zitten met M18 keilbouten vast.. dus wel even een klopboor huren, en stofhappen en boren.

Maar om 12 uur stonden de pijlers mooi vastgebout in ons 100 jaar oude beton.
In de middag zijn we alles gaan aansluiten, de hydraulischeleidingen, de trekkabels, elektrische dingetje, de stopmagneten. Alles is er keurig bijgeleverd.

10liter hydraulische olie er in en kijken of het ging lopen.. .. resultaat de 16A stoppen zijn niet tegen de brug opgewassen. Moeten dit even deze week aanpassen en mogelijk ook naar stop met wat vertraging.


vrijdag 7 december 2012

Tweekoloms brug

Deze week de knoop doorgehakt, we waren het eigenlijk zat om steeds op een matje onder de auto te liggen op de koude vloer.
In onze nieuwe plek hebben we ook de hoogte, dus we hebben een tweekoloms brug gekocht van twinbusch. En hebben hem opgehaald in Duiven.
We gaan het spul morgen maar eens opbouwen, gemak dient immers de mens..

dinsdag 27 november 2012

Versnellingsbak Kit

Vanavond even samen met Geert, de versnellingsbak gekit met Wynn's Red Gasket maker.
Moet er tegen kunnen en is ook bestand tegen hoge temperaturen

Kan nu drogen en lekker uitharden













 Hopelijk gaat het werken

zondag 25 november 2012

RVS kapjes

Nog even een klusje tussendoor.
Deze week hadden we M6 plaatjes , welke ik bij John (DAX) opgehaald heb aan de binnenkant van de motor kap gekit. Ze waren nu wel mooi uitgehard en kon ik de louvre plaatjes met een Slotring en M6 vleugelmoertje mooi vastzetten.

Zicht-werk geeft altijd veel voldoening


zaterdag 24 november 2012

Tremec uit elkaar

Vandaag weer de versnellingsbak verwijderd om de lekkage op te lossen. We worden er handig in, dashboard loskoppelen, aandrijfas los, Bellhouse bouten los.. Motorlift eraan, beetje duwen en trekken en eruit is dat ding 1.5 uur.

De TKO staat weer voor de zoveelste keer op de kant.. 8-)
Toen natuurlijk met behulp van de manuals de boutjes losmaken, ging redelijk eenvoudig..


De beide delen goed schoongemaakt. We zijn niet zeker van de kit, omdat het lijkt dat de delen koud op elkaar gaan, dus nog even zoeken naar de juiste kit deze week.









Speciaal voor Gunther.. we hebben voor je de tandjes geteld voor de smith speedometer .. het zijn er 17

Hierbij de beloofde video


We zijn ook niet helemaal zeker van de pakkingen van de carterpan, bij het bellhouse, daar lijkt ook wat olie te komen, dus gaan we ook nog even beter bekijken.. het spul ligt nu toch open

woensdag 21 november 2012

TKO hulp

Het is toch leuk om te merken , dat onze blog gelezen wordt.
Zaterdag gaan we de Tremec TKO uit elkaar halen, en hopelijk dat alleen wat afdichting nodig is om de lekkage op te lossen.
We moesten inderdaad nog op zoek naar TKO service manuals.

Van verschillende kanten (collega bouwers) is ons dat per e-mail gestuurd.!!

Gunther, Terence en Rolf alvast bedankt voor de support en natuurlijk voor de morele ondersteuning


We zullen ook een paar foto's maken als de bak open is, en die op de site zetten, voor de dingetjes die jullie willen weten
Voor hen die in toekomst een TKO service manual en TKO parts manual en problem index TKO zoeken hier de bestanden:
TKO Tremec analysis failure guide 
TKO Tremec parts manual
TKO Tremec service manual

zondag 18 november 2012

Tremec Maandagmodel?

Met de versnellingsbak zit het niet mee. We hebben twee jaar geleden bij het begin van het project toch een spliksplinter nieuwe Tremec gekocht bij Mike Fortes in Amerika. Echter de Amerikaanse kwaliteit is toch niet wat wij ervan mochten verwachten. We hebben nu 500 km ermee gelopen, en nu hangen er weer grote druppels onder met versnellings bak olie. Je mag toch minimaal verwachten dat de pakkingen in zo'n ding goed zijn.


Deze week op zoek naar manual, van die TKO, uitelkaar halen en vloeibare pakking er tussen, het kost drie keer niks, maar is wel steeds een !@#$ klusje.. Misschien gaan we maar postzegels verzamelen.. zijn er postzegels met cobra's er op?

zaterdag 17 november 2012

Thermostaat sensor en Olie temp

Deze week even een nieuwe Smith tmp sensor opgehaald bij DAX, en bij Pieterse in Rotterdam even een Thermostaat van 195 fahrenheit voor in radiator toevoer.










Twee dingetjes van niks maar je hebt ze toch nodig.
Koelvloeistof eruit en thermostaat er in , fluitje van een cent
De olie sensor werkt nu goed, de water temperatuur is nu hoger, maar blijft nog niet op de 195 Fahrenheit, er zit nl ook een slang naar onze overlooptank, die ook voor circulatie zorgt buiten de thermostaat om. We gaan nog even nadenken hoe we dit gaan oplossen.. Misschien een oilstat er tussen?

vrijdag 9 november 2012

Keerring Tremec (oilseal)

We zijn bezig de puntjes op de i te zetten, doordat we redelijk veel met de koppeling aan de slag geweest zijn.. in en uit.. in en uit Is de oilseal (keerring) een beetje gaan lekken

Eerst zoeken in Nederland, maar geen succes, toen op basis va het nr TCSJ1277 via internet kunnen we ze via amazon bestellen. Het zal wel weer 14 dagen duren voor het binnen is, maar we hebben de tijd.