DAX COBRA PROJECT

Welkom op de website van Geert Weitering en Sikko de Graaf.
We houden een blog bij van onze belevenissen met de bouw van onze DAX Cobra.

We zijn twee vijftigers die op de zaterdagen samen klussen. Geert is de techneut en ik Sikko geef het gereedschap aan.. 8-)

We dachten eerst in november 2010 klaar te zijn met ons project Gaan we dus nooit halen.. 8-)... we genieten nu gewoon lekker van het bouwen van de Cobra

In 2012 door de apk, winter 2012/13 verder afbouwen. Nu rijden we er lekker mee

vrijdag 20 juli 2012

Poetsen en sierbandjes

Geert is op vakantie in de USA , dus doe ik gewoon kleine klusjes in afwachting van de velgen.
De sitepipes van RVS waren wel erg geel geworden, door te hete pipes , wat kwam door het nog niet goed afgestelde V8 blok. Dus het dremeltje kwam weer goed van pas, polijst schijfje er op.

Potje meguiars metal polish gekocht, en rustig aan alles weer schoon maken, paar uurtjes werk en het was weer mooi toonbaar. Ik ben wel benieuwd of we dit vaak moeten herhalen.

Ook gelijk even een mooi rubber bandje geplaatst op het RVS in de wielkast, het ziet er net even mooier uit. een mooi profieltje gekocht bij Technirub,  een speciaal zaak die allerlei rubberen artikelen verkoopt, ook een meter stukje, gewoon langs rijden in Zeewolde.

zondag 1 juli 2012

DAX COBRA banden

We hebben deze week de keuze gemaakt voor onze banden het is geworden:

M255/45R17 Dunlop sport max GT en MA235/45R17 Dunlop SP MAXX TT

 

zaterdag 30 juni 2012

Lege garage en tuning

Deze week onze garage in Naaldwijk leeggemaakt, paar bussen vol.. 8-(

We hebben hier lekker geklust , maar dichter bij huis ook prima, Rita komt ons s'middags thee brengen, ook altijd goed

Deze week veel gelezen over onz Accell DFI EFI en hoe dat moet werken met Air fuel ratios en base tables , O2 sensors etc.. etc.. Maar er zit gelukkig hebben we gelezen dat er ook een autocalibratie functie op zit. We willen toch een goed lopende motor hebben, dus we zijn vandaag nog een keer de procedure van onze HEI onsteking doorgelopen, rode, blauwe lampjes, 25 graden voorslag, EFI op fixed rate 10 graden, beetje draaien stroboscoop lamp erbij , en na een tijdje vonden wij het naar onze mening wel goed

Het starten ging goed, toen eerst de VE tables in stationair aangepast, op basis van de correctie waardes van onze HEGO sensor.. Het zijn allemaal kleine puzzelstukjes. Hierna de weg op en op lange rechte stukken in de Waalhaven, proberen al rijdend met de laptop op schoot (geert rijd natuurlijk) met de autocal functie cellen aanpassen zodat het systeem weinig hoeft te corrigeren... dat was de bedoeling maar al rijdend valt dat niet mee..

Maar sommige cellen staan nu beter , en deze week ga ik een keer op een avond de waardes netjes verbinden, zodat de airflow door de motor smooth gaat..

Het zijn  onze beginners stapje in tuning.. er zal nog veel volgen..met vele vragen zoals hoe werkt de AFT samen met de VE tables hopelijk komt deze week mijn boekje binnen Tuning ACCEL / DFI 6.0 Programmable Fuel Injection. Door Ray T.  (HP Books 1557884137)

Het is ieder geval leuk om te doen. W gaan nu de zomer in Geert is vier weken weg naar de States, in de tussen tijd mogelijk wat kleine klusjes doen.


zaterdag 23 juni 2012

Cobra van op weg naar nieuwe garage

Vandaag na het uitlijnen deze week, de hoogte van de cobra weer opnieuw gezet. Wat kleine klusjes zoals binnenspiegel, en de kentekenplaat bevestigen aan de Cobra.

Ook de anti aanbakplaten, tegen de snakebites op de uitlaat geplaatst


Om 15:00 uur was alles zo'n beetje klaar, opruimen en met het handelaars kenteken op weg naar Rhoon. Het eerste tochtje met een hogere snelheid dan 100Km..


Telefoneren zonder handsfree mag al niet laat staan foto's maken, maar ik kon het toch niet laten!!

Was wel een lekker geluid toen geert even terugschakelde in de Benelux tunnel.

We zijn goed aangekomen op de nieuwe afbouwplaats  met 26 km op onze nieuwe Smith teller!!!

Het wachten is nu op de velgen, en claxon unit voor in het stuur, en dan naar de APK

zaterdag 16 juni 2012

Opendag DAX 2012

Na een ochtend klussen op weg naar Belgie, nog niet in een DAX maar gewoon met de Volvo, om praatje te maken, en nog wat spullen op te halen.

Het was een gezellige middag, weer wat mooie cobra's gezien. Het was weer prima verzorgt..



Cobra van de onderkant

Vrijdagavond en zaterdag ochtend stond de cobra op de brug bij de Dorzo
Het is aardig om een auto eens op het gemak van onderen te kunnen bekijken, zonder dat je klem zit tussen het chassis













Zier er nog mooi en maagdelijk uit..

We zijn aan de slag gegaan met het op hoogte stellen van de auto , schokbreker veren iet opdraaien, stukje rijden en weer meten,, etc,, etc.. na een tijdje staat het allemaal volgens het schema..

Op zaterdag ochtend de olietemperatuur sensor geplaatst in het T-stuk naar de Moccal cooler. was snel gedaan..


Lampen bijstellen

En toen de belangrijke metingen pre-APK
Rem vertraging... Ja dat was goed
Toen is het een 14% bijtelling cobra?.. (grin) ... nee natuurlijk niet

Maar hoe zit het met de waardes van de CO.. in eerste instanties, waren er veel schommelingen , maar toen de katalysatoren (goed rumble woord) warm waren kwamen we goed binnen de normen, je ziet echt dat ons EFI aan het werk is met die motor

Met een prima gevoel gingen we om 12 uur op weg naar John voor de opendag bij DAX,

dinsdag 12 juni 2012

Renault Cobra?

Vandaag, de Cobra op de autotrailer naar de Dorzo, daar kan hij zaterdag de brug op en gaan we alle onderkant dingen van de auto klaar maken. De cobra komt ook niet meer terug in onze werkplaats in Naaldwijk, miv 1 juli zijn we daar weg en hebben een plekje gevonden in de garage naast mijn huis. Dit is straks ook veel mooier, als het mooi weer is kunnen we zo de cobra pakken en gaan rijden




We gaan in Vlaardingen bij de Dorzo de hoogte stellen , schokbrekers afstellen, olie temperatuur meter plaatsen, koplichten stellen, rem  vertraging en CO2 meten, dan gaat hij daarna weg voor het uitlijnen en zijn we klaar voor de APK.

Als Renault dealer Dorzo moet je toch blij zijn dat je zo'n  Co2 neutrale Cobra bij je zaak hebt staan (grin)

maandag 11 juni 2012

Cobra olie temperatuurmeter

We zijn lang op zoek geweest hoe we de temperatuur van de olie mooi kunnen aansluiten, we wilden geen gat boren in de olie pan (dan moest alles weer los, ook niet inbouwen in de aftap plug. Na wat brainstormen en googelen, hebben we besloten om de sensor te plaatsen in de toevoer van onze olie cooler, na de sandwich plate. We meten dan pas de temperatuur als de plate open gaat, maar dan is de olie ook op temperatuur. Toen moesten we nog iets vinden hoe we dit gingen maken. Na wat heen en weer rijden tussen specialsiten , kwamen we bij John van Biesheuvel autosport, en die zei , dat maak ik wel voor jullie.. (John een pracht vent!)

Binnen twee dagen was het klaar, Goodrigde T-stuk met daar in getapt het draad waar de lucas sensor in past. Dit weekend gaan we het plaatsen


zondag 10 juni 2012

Derde remlicht en spiegels

We gaan langazamerhand op weg naar de APK, dus we moeten ook voldoen aan de APK eisen. Een derde remlicht moet er op onze cobra opzitten, dus zetten we dat er voor die APK dag er maar even op. Remlicht gekocht, beugeltjes op de rolbar en het werkt, (het ziet er natuurlijk niet uit)

Wat er veel mooier uit ziet zijn de spiegels en windvangers, we hebben er voor gekozen om niet de spiegels op de body te zetten , maar ze aan de raamlijsten te hangen


Volgende week gaat de cobra op de brug, om de hoogste goed in te stellen, en wat werk aan de onderkant te verrichten, en dan op naar de APK

zaterdag 2 juni 2012

Rolbeugels en zonneschermen

Het zijn allemaal leuke klusjes voor de Cobra
Vandaag de rolbeugels achter de stoelen gemonteerd, de linker beugel heeft wat problemen, waarschijnlijk niet goed gelast bij DAX op de lasmal .. 8-(
Gaan even met John overleggen. maar op deze manier krijgen we er geen veiligheidsriem aan vast..


 De andere beugel zat er snel op , geert heeft zich bezig gehouden met het monteren van de sloten van de motorkap, en het weer aanbrengen van het raam en de zonnekleppen.
  
Ziet er allemaal strak uit aan het einde van de middag 
en natuurlijk weer even een rondje rijden.




zaterdag 26 mei 2012

Steunen en rubbers

Vandaag weer wat leuke klusjes gedaan.  We hebben de steunen en rubbers van de achterklep en voorklep gemonteerd.

Was nog even zoeken naar de juiste hoogte, en of de gasveer langs de benzine filter ging.
Maar alles is mooi op zijn plaats gekomen.


Ziet er wel mooi uit zo'n gesloten auto,



Ook nog even het dashboard goed gemaakt, dus allemaal kleine klusjes
Nog even een proefritje gemaakt, de kilometer teller doet het ook!!!


zaterdag 12 mei 2012

Soms lukt het wel en soms moet je iets laten

Na verscheidene pogingen om de twee fan-systemen zo te schakelen dat FAN nr 1 op 190 Fahrenheit aan gaat en Fan II op 205, hebben we de moed opgegeven en laten de amerikaanse software voor wat het is. De laatste poging van vandaag had tot gevolg kokende koelvloeistof.. er was een voordeel, we hebben direct onze mooie overloopje getest, wat we hadden gemaakt voor dit doel. (kokende koelvloeistof , geeft lelijke vlekken) Het werkte prima..

We hebben het schakeldraadje van onze EFI geleid naar schakelaardje op ons dashboard, en we zetten de FAN II, (de twee kleine fans die voor de radiator zitten) nu handmatig aan. Heeft ook het voordeel dat je wat na kunt koelen als alle uitstaat..

Soms lukt het en soms moet je wat laten

De software zelf ziet er leuk uit, als we geen commport errors hebben

vrijdag 11 mei 2012

Tie-wraps en huisvlijt

We willen natuurlijk alle kabeltjes netjes weg werken, maar de geribbelde body aan de binnenkant geeft weinig houvast.

Eerst hebben we Tie-wrap plakkertjes gebruikt, maar het gewicht van de braided slangen was te zwaar voor deze fragiele voetjes. Ze vielen er van alle kanten af.

Toen die zwarte kunststof stopverf geprobeerd wat veel in garages gebruikt wordt



Maar dat plakt prima, maar wordt een troep als je het weer los moet halen, en gaat overal tussen zitten.

Dus maar een portie huisvlijt gestart.. een oude plastic bloempot, gepakt, wat grotere onderstukken geknipt, de tie-wrap voetje schoon gemaakt en met twee componenten aan bloempot geplakt..


Nu hebben we wel voldoende footprint om aan de body vast te zetten, De tie-wraps , met Kit aan de binnenkant van de body.. en het zit als een huis.. het wordt een echte hobbyDaX, zit met bloempotten aan elkaar

zaterdag 5 mei 2012

Kortsluiting opgelost?

Vorige week tijdens het testen, klapte er  steeds een zekering uit, vandaag dus weer een hoop gezoek en diep nadenken. Weer kabelboompjes open, doormeten en kijken.

 Op drie verschillende circuits losse zekeringen gezet , en starten en wachten op het doorbranden..

En ja hoor op een gegeven moment hadden we door dat de zekering er uit ging op het moment dat de 1e fan aan moest slaan, op ons EFI. Bij nader inzien kan dat wel kloppen want zo'n ding trekt natuurlijk heel wat weg. We hebben nu de fan apart voorzien van voeding en los gezekerd. Volgende week weer alle kabelboompjes netjes op hun plaats brengen. We gaan dan uitzoeken hoe we Fan I en Fan II door middel van ons EFI goed kunnen laten draaien. Nu zet Fan II als die aangaat Fan I uit..


In het laatste stukje van de middag heeft geert nog even het handvat aan het achterdeksel geplaatst.



zaterdag 28 april 2012

Achterklep en knipperlichten

Het elektrische gedeelte is nu bijna helemaal klaar, deze week een nieuwe KM teller geplaatst , de oude is onder garantie terug geaan naar DAX. Er knalde nog een zekering uit, maar hopelijk is dat een los kabeltje geweest,, de tijd zal het leren. Alle bedrading nu mooi weggewerkt achter het dashboard. Met de verschillende kleuren stekkers, kunnen we het dashboard. in vijf minuten aan en afkoppelen. Geert wilde dat eerst niet geloven maar we hebben het horloge er bij gehaald 8-)

De gasveren voor de achterbak zijn ook binnen gekomen, dus alles netjes uitmeten en monteren, aan het eind van de dag deed zelfs de nummerplaatverlichting het.





We hadden eerst oranje zij knipperlichten, maar toch besloten om voor wat moois te gaan, smoked grijs, met oranje licht. Weer met het dremeltje aan de gang, gaatje maken, en klik ze zaten er in..





Aan het einde van de middag was het gestopt met regenen, dus nog even de Cobra gestart en kijken of de snelheids meter het deed, maar door wat zekerings problemen zijn we daar niet aan toe gekomen..
Het was een productieve dag, om 17 uur gingen we naar huis. Volgende week nog eens wat kabeltjes doormeten






zaterdag 14 april 2012

Deurtjes afhangen en een stukje rijden

Geert heeft vandaag de tweede deur afgehangen en ziet er allemaal strak uit.
Weer wat kabelwerk gedaan, de toerenteller aangesloten, (deze werkt) en de KM teller (deze werkt niet)

Verder de motor laten lopen we hebben twee fans op de cobra, die we onafhankelijk van elkaar op basis van temperatuur kunnen schakelen, fan 2 slaat wel aan , maar dan slaat fan 1 direct uit, dus we moeten nog wat uitzoeken in de manuals van ons EFI.

En nog lekker even rijden





zaterdag 7 april 2012

De V8 van de Cobra loopt weer

Kabeltjes, kabeltjes, labels, labels, plus , min , schakel, niet geschakeld.. etc.. etc en gaat alles dan weer werken?

Vandaag was weer een belangrijke dag, na vier maanden met de bekabeling bezig te zijn geweest, hebben we ons voorgenomen om vandaag weer eens te starten.
De ochtend gebruikt om nog een paar verkeerde draadjes goed te leggen, zo wel een een plus op schakel gezet en plus/plus doet niets. Ook nog even het pompje van de ruitenwisser goed aangesloten en zo nog wat kleine klusjes. Klokje zat ook verkeerd om dus even omdraaien en er was ook weer tijd

Nog even de sigaretten aansteker geinstalleerd voor de latere TomTom

Geert heeft de deur goed afgehangen en om 15:00 uur naar buiten gereden, dit ging moeizaam , we moesten eerst even de linker band op pompen want die was leeg..

Toen de Laptop er aan, beetje rommelen en ja hoor de V8 kwam tot leven... wat een lekker geluid...


Alle meters doen het!!!  de water temp kwam wat laat op gang zat waarschijnlijk een luchtbelletje tussen. Oliedruk is hoog maar mogelijk moeten we die nog calibreren. Volgende week gaan we de KM teller en de tacho aansluiten , we moeten nog even uitzoeken hoe dat moet met de Hall sensor op onze Tremec.



om 15 uur gingen we naar huis, want geert moet nog slingers ophangen , lenie is jarig



zaterdag 31 maart 2012

Massa of plus schakeling?

Vandaag hadden we gehoopt weer te kunnen starten, maar dat ging mooi niet door..
De kabelboom kost toch meer tijd dan we dachten, de achterlichten waren wat fel , maar daar was het draadje omgekeerd. Een groter probleem was de claxon, die ging loeien als we stroom opzetten, en dat de achteruitrijverlichting ging branden als er stroom op kwam
Na een ochtend zoeken en alle draden nalopen, kwamen we er achter dat de achteruitrij lamp massa geschakeld is en niet plus geschakeld...... DAX ... DAX hoe kan je het verzinnen. Ons mooie verchroomde licht maakte natuurlijk massa op de buiten kant.. volgende week gaan we dit omzetten naar een plusschakeling
Het claxon probleem kwamen we achter dat was de extra claxon schakelaar die op de sierra stuurkolom aanwezig was, deze gaf een plus door.. even loskoppelen aftapen en het was opgelost.. ook weer twee uur verder..

Daarna maar wat kleurcodes aanbrengen op de console schakelaars, kunnen we later het dashboard makkelijk wegnemen

We konden het natuurlijk niet laten om ons moto-lita stuurtje te plaatsen.. ziet er mooi uit..


Als tussendoortje heeft geert nog even naar het slot gekeken, moet toch nog wat vijlen en doen.. de dag vloog om..


Volgende week weer starten???

Slechte foto's... zat zeker een stofje op mijn iphone...

donderdag 29 maart 2012

Cobra Moto-Lita stuur

Vandaag even spulletjes opgehaald bij John in Belgie.
Wat natuurlijk leuk was het Moto-Lita stuurtje was aangekomen
Dus zaterdag stuur erop ?



zaterdag 24 maart 2012

En er was licht!!

Het is toch een heel werk die kabelboom, vandaag de laatste hand gelegd aan wat aansluitingen. De olie temp sensor en oliedruk sensor moest nog ingepakt worden, en netjes weggewerkt.

Toen engine bay harnas aan, backharnas... shit.. shit.. het boompje moest nog wel door de firewall... 8-(
En toen begon het grote gepiel , want die aansluitinkjes zitten wel met zo'n weerhaak in het stekkertje
Twee uur verder en alles zat op zijn plaats.

Geert heeft veel werk gehad aan het monteren van het slot , maar dat ging niet zo goed..

Om 16:00 uur het grote moment, alles goed gezekerd, en stroom erop....


en er was licht, nog niet alles even goed.. maar dat zoeken we volgende week weer uit


zaterdag 10 maart 2012

Cobra dashboard kabeltjes

We hebben besloten dat we het dashboard gaan verbinden met multiconnectors, makkelijk voor later bij onderhoud.

Dus begonnen met solderen en krimpen.... echter wat zijn er daar veel aansluitingen.. klokken, efi, speedo, stroom etc.. na xxxxx kabelschoentjes, en stukjes snoer verder is het aan het kan van het dashboard klaar. Deze week beginnen we aan de kant van de auto.. en dan maar hopen dat we de kabeltjes op de juiste verbinding en connector aan elkaar knopen.. voor de zekerheid.. maar wat zekeringen er tussen gezet.. 8-)



zaterdag 3 maart 2012

Weer begonnen aan de cobra

Na een verdiende vakantie in een warm land, ik heb het ijs hier gemist.. 8-), zijn we vandaag weer begonnen.
Tijdens de vakantie heeft geer nog de deuren er in gehangen, dat is toch wel een moois gezicht
Nog even bij John in Belgie langs geweest om wat spulletjes op te halen, maar de signalerings lichtjes zijn niet wat we zoeken, dus gaan daarvoor verder kijken.

verder gegaan met het dashboard, uitgezocht hoe het zit met aansluiting tachometer, na veel gezoek kwamen we er achter dat het draadje van de smith klok moet lopen naar ons Accel kastje, daar zat de gele draad... Dit betekend stuk kabelboom weer open draadje trekken, en opnieuw weer mooi wegwerken.. heeft zijn tijd nodig. Deze week even zoeken hoe we de spedometer aan moeten sluiten op onze TKO??

Geert heeft even de achter-uit-rij lamp en mistlamp gemonteerd