DAX COBRA PROJECT

Welkom op de website van Geert Weitering en Sikko de Graaf.
We houden een blog bij van onze belevenissen met de bouw van onze DAX Cobra.

We zijn twee vijftigers die op de zaterdagen samen klussen. Geert is de techneut en ik Sikko geef het gereedschap aan.. 8-)

We dachten eerst in november 2010 klaar te zijn met ons project Gaan we dus nooit halen.. 8-)... we genieten nu gewoon lekker van het bouwen van de Cobra

In 2012 door de apk, winter 2012/13 verder afbouwen. Nu rijden we er lekker mee

vrijdag 30 september 2011

Schakelaars en Claxon

Internet is onmisbaar bij de bouw van onze cobra. vorige week op zoek gegaan naar een mooie claxon deze gevonden bij Holden Vintage Car supplies, een mooie site waar ze allerlei mooie onderdelen hebben voor engelse auto's. Direct on-line besteld en vandaag kwamen ze binnen. Een hoge en een lage toon Claxon. Er zit een lekker  geluid in.. 8-)


We zijn ook al aan het kijken voor de schakelaars voor het dashboard, ook maar schakelaars besteld, gaan we voor de Lucas schakelaars? of toch voor een ander model?




zaterdag 24 september 2011

Ruitenwisser motor

Geert deed vandaag het priegelwerk, onder de motorkap, een begin gemaakt met het netjes wegwerken van de bedrading van ons EFI. Dit was echt amerikaans gemaakt, onnodige stekkers en iedere aansluiting drie dubbel afgeplakt.. dat kan mooier.. Dus losmaken en opnieuw inpakken , zal wel een paar middagen kosten voor dat dat klaar is.










Het plaatsen van de ruitenwissermotor is echt zo'n klusje waar je pijn in je rug van krijgt , passen meten en steeds weer op je kop in het voetencompartiment.. 8-(


Ondanks dat aan het einde van de dag het loopt, is het nog niet goed. Er zit speling in de motor dus het hele spulletje beweegt als een gek aan de beugels.. Volgende week kijken hoe we dat op gaan lossen.



zaterdag 10 september 2011

Raamwerk en ruitenwissers

Nadat we de sandwichplate van de oliecooler hadden aangesloten en gevuld even proefdraaien.. en ja we zijn aan een nieuw project begonnen "de raampartij".
We hebben besloten dat het lelijke ruitenwisservloeistof reservoir achter in de bak gaat komen, ver uit het zicht. Ons laatste boodschappenlijstje bij DAX was weer vol met items, dus we hebben alle onderdelen zoals raam , ruiten wissers en toebehoren.

Na het uitmeten van de 85,7 cm voor de hoek, de beugels vastgezet en boren maar. Wederom naar onze aardige buren van Fixet Naaldwijk voor een handje extra kwaliteit staal boren.. we lopen leeg op die dingen.. 8-( wat is dat chroom spul  hard..



Maar het begin is er,,

donderdag 25 augustus 2011

We kunnen weer

Na drie weken vakantie, kunnen we we weer lekker aan de slag.

In de vakantie heeft Ruud  van Innostrument de palletjes ingekort van de gashendel op het manifold, dit kunnen we nu plaatsen. Met als resultaat dat het manifold 1,5 cm lager komt , zodat ook de klep van de motorkap dicht kan.. Dit is wel zo prettig.. 8-) Alles paste perfect...

Een cobra met gesloten motorkap..

Nu dit gemaakt was, konden we ook weer alles aansluiten, en starten met de accu mooi op zijn plaats onder de achterklep. Dus alle massa connectors boren en de verbindingen maken..

Aan het einde van de dag nog even draaien en alles liep als een zonnetje





zaterdag 30 juli 2011

Leidingenwerk

Vandaag leidingenwerk gedaan, de dikke kabel van de startmotor naar de accu in de kofferbak gemaakt.
Verder de leidingen gemaakt voor de accubak in de achterbak, dit met een terminator zodat we eenvoudig de stroom kunnen onderbreken.

Het was niet de moeite om foto's hiervan te maken. Het was echt zo'n dag van hoop gepriegel, maar wel met voortgang.
De komende drie weken geen cobra in verband met onze vakanties

zaterdag 23 juli 2011

Accu bak en koppeling

Vandaag nadat Geert terug was van vakantie hebben we weer wat klusjes gedaan.
 We hebben besloten dat de accu in een mooie aluminiumbak in de kofferbak moet komen, deze kwam deze week binnen via Summit, dus een leuk klusje om te doen. Het past natuurlijk niet allemaal in een keer, en we moeten natuurlijk ook er een groot gat uit slijpen.. 8-) , maar aan het einde van de dag zit het mooi op zijn plaats, nog wel met de bescherm folie.
Maar als dat er straks af is zit het er mooi uit.

Geert is bezig geweest met de koppelings-hydrauliek, ook hier zat beweging in, aan het einde van de dag


zaterdag 2 juli 2011

Meer speling

Vandaag weer even een lastig klusje, we waren er achter gekomen nadat het blok er op zat, dat we toch wel erg weining slag hadden op onze nieuwe koppeling.

Dus vandaag proberen of de versnellingsbak , de TKO , naar achteren konden schuiven en zo toch het leaver konden demonteren.. Zoniet dan moet de het blok er weer uit.

De TKO in de spanbanden en liftje, alles los bouten en ja hoor we hadden 10 cm ruimte om te manouvreren. De leaver eruit lekker wat afslijpen... en nu wel een ruime slag





Ernst en marja kwamen ook even langs uit Hoek van Holland en konden het toch niet laten om ook even plaats te nemen..


zaterdag 18 juni 2011

Up and running again!!!

Vandaag een spannende dag!!
Het blok weer gevuld met olie, alles nog een keertje nagelopen, en daarna kijken of alles weer wil werken..
Het bleef droog dus de auto naar buiten, en aan de laptop en starten maar..


Na twee of drie pogingen kwam het blok tot leven..
Eerst even de gemorste vloeistoffen op de spruitstukken wegroken.. oei wat een lucht, maar de OLIEDRUK bleef prima 4.5-5 bar..!!!

We hebben alles lekker laten lopen een half uurtje, de druk bleef goed en alle ander waardes van de DFI zagen er ook goed uit.

Dus het lijkt dat we na drie maanden vertraging weer een probleempje opgelost hebben

Om 15:30 uur gingen we tevreden naar huis

zaterdag 11 juni 2011

Het motorblok er weer in

Vandaag na alle voorbereidingen, het motorblok er weer in teruggezet.
Nog wat weggeslepen uit het bellhouse, om wat meer slag te krijgen op de koppeling














Het was even lastig met onze motortakel , oud en niet sterk genoeg.. 8-(
maar uiteindelijk na een hoop gepiel, alles op zijn plaats gekregen, en in de middag weer begonnen met alle aan te sluiten. De uitlaten en koelleidingen


Hopelijk draait hij weer volgende week

zaterdag 4 juni 2011

Voorbereiding druklager

Geert vandaag wat kleine klusjes gedaan,


Bellhouse opnieuw in de verf, nadat we de nieuwe scharnierpunt er opgelast hadden


Het nieuwe asje waarop we twee weken gewacht hebben, op de TKO geplaatst

zaterdag 28 mei 2011

Druklager

De spullen zijn uit amerika binnen gekomen, maar nu blijkt dat het druklager, tussen bellhouse en de TKO niet paste..

Dus op zoek naar een variant, het leek er op dat we een druklager van een scorpio konden gebruiken, in Roosendaal, bij de Ford dealer zou er een liggen.. dus zaterdag ochtend op naar Roosendaal, maar wat een teleurstelling, dat ding paste niet.

Dus weer terug in de auto en al het idee dat we maar in amerika een lager gingen bestellen, maar dan zaten we weer met de levertijd.. Geert stelde voor om nogg even bij US Cars Pieterse in Rotterdam te kijken, we kwamen daar toch langs.

Zo gezegd zo gedaan. De aardige man achter de balie, wilde ons graag helpen maar was geen specialist, we konden maandag wel even bellen.. Juis toen we weg wilden gaan riep hij ons want hij had een collega gevonden (shiva) die alles wist van oldtimers en die toevallig aanwezig was. Shiva bekeek het lager, en zei "geef me even vijf minuutjes, ga even zoeken". Na vijf minuten kwam hij met een druklager zelfs in de originele verpakking.. Hulde aan dit bedrijf!!

Nog even nagepraat en shiva vertelde dat hij bezig was een HotRod te bouwen, dus zijn nog even naar zijn project wezen kijken. een dodge uit 1937, welke hij heeft geimporteerd uit Texas.

We kunnen ons voorstellen wat een vette bak dat zal worden

zaterdag 14 mei 2011

Motorblok chevy smallblock terug

Vandaag het motorblok weer opgehaald.
Het probleem met de druk zat hem in de krukas-lagers. We gaan nu alles weer opbouwen.

Dit alles heeft ons inmiddels wel twee maanden gekost... 8-(



Natuurlijk is het weer wachten op wat spullen uit de USA, we hebben besloten dat we de koppeling iets anders in gaan richten. Het is nu wachten op de goede bearing retainer (ik weet niet hoe dat ding heet in het Nederlands) . We hadden er een gekocht via Summit racing, maar even niet opletten en je hebt niet de goede voor onze TKO.
Volgende week gaan we weer hard aan de slag

dinsdag 3 mei 2011

vakantie

Geert is heerlijk een weekje op vakantie,



ik ruim deze week een beetje de werkplaats op en poets de cobra nog een keer.

Het motorblok wordt nu nagekeken....... een rustig weekje

zaterdag 23 april 2011

Motorblok eruit

Vandaag vroeg begonnen, de lift geleend van Michel,

Alles los, wat een troep.. koelvloeistof, olie.. wordt veel poetsen straks..
Het was even spannend, want de lift wilde niet naar het hoogste punt.. maar met vereende krachten toch gelukt.


Wel een gek gezicht zo'n leeg motorcompartiment..

Het is nu uitzoeken wat het probleem is.. hebben we de komende twee weken de tijd voor..

zaterdag 16 april 2011

Forse tegenslag

Deze week is de nieuwe oliepomp binnengekomen










We hadden de hoop dat dit onze oliedruk prolemen zou oplossen, HELAAS,... na alles weer aangesloten en gevuld te hebben is de motor weer gestart.

Bij koude motor, 3.5 bar 1500 toeren, maar dit liep langszaam na 15 minuten terug , naar 0,4 bar toen de motor lekker warm begon te worden.

Er zit niets ander op dan het blok eruit te halen, en alle lagers en andere zaken na te lopen...
shit happens.

zaterdag 9 april 2011

Logistieke problemen

We wachten met smart op de oliepomp uit de states.. 8-(

Laat nooit iets sturen via USpostal en TNT is een ramp, het pakketje ligt ergens bij ???


We kunnen dus niets doen vandaag , volgende week beter.

zaterdag 2 april 2011

In afwachting van

In afwachting van een nieuwe oliepomp, vandaag wat kleine klusjes gedaan.
De Carterpan schoongemaakt van alle kit , zodat we volgende week weer mooi alles kunnen monteren.

Het was mooi weer , dus ruud met zijn cobra uit maassluis kwam nog even langs, een bakkie doen.

We hebben nog naar de koppeling gekeken, deze gaat niet goed, waarchijnlijk geen goede cylinder voor onze TKO. John van DAX zal dit nog even navragen in Engeland

Het was mooi weer , dus we zijn vroeg gestopt, moeten ook nog wat in de tuin doen

zaterdag 26 maart 2011

Oliedruk - Kleine tegenslag?

Vandaag de oliedruk nagemeten met een vloeistof meter. Bij koude start, komt de druk naar 4bar bij stationair 1bar, Maar als de motor warm wordt , zakt het bij stationair onder de half bar, en gaat oliedruklampje branden.
Dit is dus NIET goed.. 8-(
Carter los , we laten morgen even de oliepomp controleren. En gaan er eens over nadenken wat er nog meer loos kan zijn..en of de motor er weer helemaal uit moet.....

In de middag toch wat leuks gedaan de (leen) stoeltjes er in gezet

zaterdag 19 maart 2011

Hij loopt lekker

Verleden week een weekend weg, dus dze zaterdag weer de draad opgepakt. De afgelopen twee weken diep in de manuals gedoken van ons dfi. Dat de motor zo rijk liep , kan twee oorzaken hebben, geen goede map sensor waardes, of vacuum. Of een verkeerde instelling van de HEGO sensor.

Hier gingen we naar op zoek. Geert had een vacuumpompje meegenomen, toen we dit op de aansluiting zetten en vacuum trokken, was dit goed te zien in ons DFI.

Dus de Cobra naar buiten. (de vorige keer starten in de garage, geeft toch voor de gezondheid verkeerde effecten)

De motor starten, en DFI uitlezen, met of zonder aansluiting vacuum , geen resultaat, geen vacuum!!. Na bestudering aansluitingen en at los schroeven , kwamen we er achter dat we de vacuumslang van de vier opties, juist op de enige verkeerde hadden gezet. (de vebinding tussen , benzine regulator, en DFI). Dus aangesloten op goede plek.

De motor gestart, en alle wijzertjes van ons DFI dashboard gingen mooi bewegen, HEGO,vacuum, AF ratio en wat belangrijker was hij liep nu schoon!!

We hadden nog wel een probleem, met onze laptop, die windhoos bak, liep steeds vast na een minuut of zo met communication errors.. Ga deze week kijken of ik dat op kan lossen..

Onder het genot van een kopje koffie en in het zonnetjes, hebben we de motor vervolgen 30 minuten laten indraaien op 1300 rpm. Volgende week gaan we de olieverversen, en nog een keer draaien. Het is wel een lekker geluid, zo'n draaiende bak. We moeten nog wel even naar de oliedruk meters kijken, want die reageren wat vaag..


Tenslotte zijn we begonnen met het begin van het plaatsen van de stoeltjes, want we willen natuurlijk wel snel een blokje kunnen rijden

zaterdag 5 maart 2011

Start you Engine Day!!

Vandaag was het de grote dag, na meer dan een jaar bouwen, gaan we de engine starten.Nils onze super monteur is speciaal overgekomen dus het zal wel lukken.

De Iphone aan de trap geplakt voor het video verslag. Het was een enerverende dag!!
Hier het videoverslag op youtube

Poging 1
De motor gaf geen sjoege, dus controle of we vonk hadden en de ontsteking iets verzet.

Poging 2
Met behulp van wat remreiniger , de eerste plofjes, nog wat bijstellen..

Poging 3
De motor loopt , de wrappings van de uitlaten gaan lekker smeulen, maar het zijn maar vier cylinders, dus weer wat bijstellen.

Poging 4
Ja hij loopt nu redelijk, en we beginnen met het 15 minuten warmlopen.

Oei , oei.. oei na 10 minuten lekkage en COBRA FLAMBÉ
Deken erop, en eventjes met de blusser er in en daarna veel poetsen.. 8-(

Na een break de volgende start

Poging 5

Hij loopt nu lekker, 6 cylinders, maar air/fuel ratio is te hoog, dit moeten we nog oplossen


Doen we volgende week, met een voldaan gevoel en stinkend naar de rook gaan we naar huis en aan het bier..

zaterdag 26 februari 2011

Ontsteking afstellen

Nadat we power hadden op onze systemen, was het moment daar om de electronische HEI onsteking af te stellen.
Op de laptop een paar keer gekeken naar het instructie filmpje.
Stapje voor stapje de handleiding gevolgd.
1e cilinder bovenste positie (zwaar werk zo'n wiel draaien).

Hierna power aansluiten, en ja hoor een rood en een blauw ledje!!









Rotortje draaien, ledje aan ledje uit etc.. etc.. kind kan de was doen..Volgens de handleiding is het juiste moment nu aanwezig op dat ding. Of het in het echt ook zo is zal de toekomst leren

Cobra aan de laptop

Nadat we nog een test hebben gedaan , met de koelvloeistof of alles "droog" was zijn we aan ons nieuwe project begonnen, het motor management systeem. Het door ons gekochte motormanagement systeem, met al de sensoren , moeten we nu uit gaan lezen en "tunen" (als ons dat lukt, het zal wel default settings worden).  Verleden week hebben we al de EFI box en kabels gemonteerd. vandaag kijken of we het uit kunnen lezen. het door ons gekochte systeem werkt natuurlijk niet op mijn macbookje, dus een oude "windhoos" bak gezocht en daar de software op geinstalleerd, na wat zoeken van de juiste comport, (waar zat dat ook alweer op zo'n windows bak, configuratie, hardware etc.. etc..).

 
EUREKA er is verbinding!!!

Een mooi scherm met allemaal metertjes, komt te voorschijn, wat ze allemaal betekenen , een raadsel.


We besluiten maar gewoon te beginnen met de default setting en laden het configuratie bestand van de 77141 in onze software en pushen dat naar onze EFI box. Het begin is er..

vrijdag 25 februari 2011

Ignition box

Deze week kwamen we niet uit hoe nu de bedrading van onze EFI, naar de bobine moest lopen.
Veel gegoogeld, vraagje op het cobraforum, mail naar accel-dfi, en vrijdag kwamen we er achter dat we een essentieel onderdeel (nog) niet hadden. de accel 6a ignition box. Deze nu besteld bij JEGS in amerika. deze is bij spoedbestellingen het snelste.


zaterdag 19 februari 2011

Koelvloeistof

Geert had vandaag de pomp meegenomen om radiator en koelvloeistofleidingen af te persen..
we hielden het niet droog.. 8-(

Alles er weer uit , en nogmaals pakkingen en aandraaien, volgende week kijken we verder




 In de tussentijd vonden we ook nog een mooi plekje voor de bobine.



We zijn nu heftig aan het uitzoeken, hoe we deze op ons management systeem en kabelboom moeten aansluiten, accel is daar wat vaag in.. 8-(

zaterdag 12 februari 2011

EFI

Vanaf nu gaan we ons op het motor management storten, we hangen de Cobra aan de laptop.
Eindelijk iets waar ik beter in ben dan Geert

Uitlaat

Weer een project af, de uitlaten zitten erop, wel stoer die pijpen.

De wrappings zitten er ook goed op , ze zullen wel wat bij kleuren, het lijkt nu net jute zakken om een pijpje.













Natuurlijk in een Co2 neutrale Cobra, mag de lambda sensor niet ontbreken.. 8-)

donderdag 10 februari 2011

Octane 2003

Het is leuk dat goede vrienden meeleven met het project.


Peter uit Alkmaar kwam op de markt een blad uit 2003 tegen de OCTANE


Met daar in het artikel




FROM ACE TO COBRA 427
AC Ace meets the beast it spawned, the Cobra 289 and 427


zaterdag 5 februari 2011

Griep

De belangrijkste man van het project is afwezig met ..........
dat wordt dus niet sleutelen vandaag, dan kan ik mooi naar de kapper