DAX COBRA PROJECT

Welkom op de website van Geert Weitering en Sikko de Graaf.
We houden een blog bij van onze belevenissen met de bouw van onze DAX Cobra.

We zijn twee vijftigers die op de zaterdagen samen klussen. Geert is de techneut en ik Sikko geef het gereedschap aan.. 8-)

We dachten eerst in november 2010 klaar te zijn met ons project Gaan we dus nooit halen.. 8-)... we genieten nu gewoon lekker van het bouwen van de Cobra

In 2012 door de apk, winter 2012/13 verder afbouwen. Nu rijden we er lekker mee

zaterdag 26 maart 2011

Oliedruk - Kleine tegenslag?

Vandaag de oliedruk nagemeten met een vloeistof meter. Bij koude start, komt de druk naar 4bar bij stationair 1bar, Maar als de motor warm wordt , zakt het bij stationair onder de half bar, en gaat oliedruklampje branden.
Dit is dus NIET goed.. 8-(
Carter los , we laten morgen even de oliepomp controleren. En gaan er eens over nadenken wat er nog meer loos kan zijn..en of de motor er weer helemaal uit moet.....

In de middag toch wat leuks gedaan de (leen) stoeltjes er in gezet

zaterdag 19 maart 2011

Hij loopt lekker

Verleden week een weekend weg, dus dze zaterdag weer de draad opgepakt. De afgelopen twee weken diep in de manuals gedoken van ons dfi. Dat de motor zo rijk liep , kan twee oorzaken hebben, geen goede map sensor waardes, of vacuum. Of een verkeerde instelling van de HEGO sensor.

Hier gingen we naar op zoek. Geert had een vacuumpompje meegenomen, toen we dit op de aansluiting zetten en vacuum trokken, was dit goed te zien in ons DFI.

Dus de Cobra naar buiten. (de vorige keer starten in de garage, geeft toch voor de gezondheid verkeerde effecten)

De motor starten, en DFI uitlezen, met of zonder aansluiting vacuum , geen resultaat, geen vacuum!!. Na bestudering aansluitingen en at los schroeven , kwamen we er achter dat we de vacuumslang van de vier opties, juist op de enige verkeerde hadden gezet. (de vebinding tussen , benzine regulator, en DFI). Dus aangesloten op goede plek.

De motor gestart, en alle wijzertjes van ons DFI dashboard gingen mooi bewegen, HEGO,vacuum, AF ratio en wat belangrijker was hij liep nu schoon!!

We hadden nog wel een probleem, met onze laptop, die windhoos bak, liep steeds vast na een minuut of zo met communication errors.. Ga deze week kijken of ik dat op kan lossen..

Onder het genot van een kopje koffie en in het zonnetjes, hebben we de motor vervolgen 30 minuten laten indraaien op 1300 rpm. Volgende week gaan we de olieverversen, en nog een keer draaien. Het is wel een lekker geluid, zo'n draaiende bak. We moeten nog wel even naar de oliedruk meters kijken, want die reageren wat vaag..


Tenslotte zijn we begonnen met het begin van het plaatsen van de stoeltjes, want we willen natuurlijk wel snel een blokje kunnen rijden

zaterdag 5 maart 2011

Start you Engine Day!!

Vandaag was het de grote dag, na meer dan een jaar bouwen, gaan we de engine starten.Nils onze super monteur is speciaal overgekomen dus het zal wel lukken.

De Iphone aan de trap geplakt voor het video verslag. Het was een enerverende dag!!
Hier het videoverslag op youtube

Poging 1
De motor gaf geen sjoege, dus controle of we vonk hadden en de ontsteking iets verzet.

Poging 2
Met behulp van wat remreiniger , de eerste plofjes, nog wat bijstellen..

Poging 3
De motor loopt , de wrappings van de uitlaten gaan lekker smeulen, maar het zijn maar vier cylinders, dus weer wat bijstellen.

Poging 4
Ja hij loopt nu redelijk, en we beginnen met het 15 minuten warmlopen.

Oei , oei.. oei na 10 minuten lekkage en COBRA FLAMBÉ
Deken erop, en eventjes met de blusser er in en daarna veel poetsen.. 8-(

Na een break de volgende start

Poging 5

Hij loopt nu lekker, 6 cylinders, maar air/fuel ratio is te hoog, dit moeten we nog oplossen


Doen we volgende week, met een voldaan gevoel en stinkend naar de rook gaan we naar huis en aan het bier..

zaterdag 26 februari 2011

Ontsteking afstellen

Nadat we power hadden op onze systemen, was het moment daar om de electronische HEI onsteking af te stellen.
Op de laptop een paar keer gekeken naar het instructie filmpje.
Stapje voor stapje de handleiding gevolgd.
1e cilinder bovenste positie (zwaar werk zo'n wiel draaien).

Hierna power aansluiten, en ja hoor een rood en een blauw ledje!!









Rotortje draaien, ledje aan ledje uit etc.. etc.. kind kan de was doen..Volgens de handleiding is het juiste moment nu aanwezig op dat ding. Of het in het echt ook zo is zal de toekomst leren

Cobra aan de laptop

Nadat we nog een test hebben gedaan , met de koelvloeistof of alles "droog" was zijn we aan ons nieuwe project begonnen, het motor management systeem. Het door ons gekochte motormanagement systeem, met al de sensoren , moeten we nu uit gaan lezen en "tunen" (als ons dat lukt, het zal wel default settings worden).  Verleden week hebben we al de EFI box en kabels gemonteerd. vandaag kijken of we het uit kunnen lezen. het door ons gekochte systeem werkt natuurlijk niet op mijn macbookje, dus een oude "windhoos" bak gezocht en daar de software op geinstalleerd, na wat zoeken van de juiste comport, (waar zat dat ook alweer op zo'n windows bak, configuratie, hardware etc.. etc..).

 
EUREKA er is verbinding!!!

Een mooi scherm met allemaal metertjes, komt te voorschijn, wat ze allemaal betekenen , een raadsel.


We besluiten maar gewoon te beginnen met de default setting en laden het configuratie bestand van de 77141 in onze software en pushen dat naar onze EFI box. Het begin is er..

vrijdag 25 februari 2011

Ignition box

Deze week kwamen we niet uit hoe nu de bedrading van onze EFI, naar de bobine moest lopen.
Veel gegoogeld, vraagje op het cobraforum, mail naar accel-dfi, en vrijdag kwamen we er achter dat we een essentieel onderdeel (nog) niet hadden. de accel 6a ignition box. Deze nu besteld bij JEGS in amerika. deze is bij spoedbestellingen het snelste.


zaterdag 19 februari 2011

Koelvloeistof

Geert had vandaag de pomp meegenomen om radiator en koelvloeistofleidingen af te persen..
we hielden het niet droog.. 8-(

Alles er weer uit , en nogmaals pakkingen en aandraaien, volgende week kijken we verder




 In de tussentijd vonden we ook nog een mooi plekje voor de bobine.



We zijn nu heftig aan het uitzoeken, hoe we deze op ons management systeem en kabelboom moeten aansluiten, accel is daar wat vaag in.. 8-(

zaterdag 12 februari 2011

EFI

Vanaf nu gaan we ons op het motor management storten, we hangen de Cobra aan de laptop.
Eindelijk iets waar ik beter in ben dan Geert

Uitlaat

Weer een project af, de uitlaten zitten erop, wel stoer die pijpen.

De wrappings zitten er ook goed op , ze zullen wel wat bij kleuren, het lijkt nu net jute zakken om een pijpje.













Natuurlijk in een Co2 neutrale Cobra, mag de lambda sensor niet ontbreken.. 8-)

donderdag 10 februari 2011

Octane 2003

Het is leuk dat goede vrienden meeleven met het project.


Peter uit Alkmaar kwam op de markt een blad uit 2003 tegen de OCTANE


Met daar in het artikel




FROM ACE TO COBRA 427
AC Ace meets the beast it spawned, the Cobra 289 and 427


zaterdag 5 februari 2011

Griep

De belangrijkste man van het project is afwezig met ..........
dat wordt dus niet sleutelen vandaag, dan kan ik mooi naar de kapper

zondag 30 januari 2011

zaterdag 29 januari 2011

Koelvloeistof 1e maal gevult!!

Weer een mijlpaaltje

De langverwachte nippel is deze week binnengekomen van Goodrigde, we konden nu alle leidingen aansluiten.












En daar ging ie dan..!!!!! 15 liter plus


IAT & Uitlaat wrapping

Vandaag verder gegaan met de uitlaat, veel vijlen en schuren, het lijkt erop dat ze gaan passen, De spruitstukken op de sidepipes. Voordat we ze erop zetten, hebben we de spruitstukken ge-wrapped, Steenwol? of wat het ook is, we hebben beiden overal jeuk.. 8-(


Ook is de IAT sensor (Intake Air Temperature) geplaatst in het luchtfilter

dinsdag 25 januari 2011

Kendall motorolie

Voor het inlopen van het smallblock, even de specialisten wezen raadplegen.

We hebben een hoog ZDDP gehalte nodig, dus via de cobraclub bij Jan-Willem van Kendall terecht gekomen.

Na twee dagen twee mooie dozen met 30 liter olie in huis.. dat is pas service.. natuurlijk wel betaald voor de olie..

De eerste voor inlopen 1e half uur en daarna tweede voor de wissel, en eerste 1000km

zaterdag 15 januari 2011

Startmotor & uitlaat

Verleden week kwamen we erachter dat de startmotor tegen het achterste spruitstuk kwam, dit kan natuurlijk niet! Als twee amateur smeden, hebben we geprobeerd, de pijp in te kloppen, maar nog steeds lagen de twee zaken tegenelkaar. Vandaag zaterdag, de knoop doorgehakt en naar Ase in Vlaardingen gegaan, een specialist is startmotoren en daar hadden ze inderdaad en startmotor , die de boel vrijliet.



Geert heeft nog wel even wat stukjes moeten wegslijpen, maar nu zit alles mooi en hebben we een ruime vinger ruimte.











De oliecooler is nu ook klaar, vandaag de sandwichplate aangesloten op de braided slangen, en mooi weggewerkt.


We dachten , dan doen we na de lunch lekker de rechter uitlaat erop, en kunnen we de pijpen gaan wrappen. Maar dit pakte anders uit  We zijn de hele middag bezig geweest met schuren en vijlen, een van de pijpen liep steeds vast. Om 16:00 zijn we maar gestopt, soms zit het mee soms zit het tegen.. 8-)

zaterdag 8 januari 2011

Een goed begin in 2011

Na een afwezigheid van twee weken, vandaag weer aan de slag gegaan.
Op 31 december even de nieuwe uitlaten (nu wel de goede) opgehaald in Belgie bij John.
Het nuttige met het aangename verenigt dus ook even wat vuurwerk gekocht in Meern. 8-)

Zaterdag
Veel boren 2.5 versleten vandaag, moest een remleiding wat beter leggen, ging dus voor geen meter %$#$%^..










Geert heeft de stuurophanging gemaakt , en het werkte natuurlijk prima.

In de middag begonnen met de uitlaat rechts, klein probleem, de pijp zit tegen de startmotor, gaan maar nadenken hoe we dat gaan oplossen

donderdag 23 december 2010

Kerstwerk

We konden het toch niet laten, er waren wat onderdelen van Summit binnengekomen, dus donderdagavond even kijken of alles past.












De radiatorslang er op gezet, de nieuwe fuelpressuremeter erop, en de sandwichplate voor de oliekoeler, alles paste.

Het enige wat weer een miskoop was , waren de bouten om de uitlaat op het blok vast te zetten.  Die we hadden zijn te lang, die we van summit hebben gekregen zijn lang genoeg, maar te dun 8-)



We gaan maar weer kijken hoe we dit oplossen..

zaterdag 11 december 2010

Kerstmarkt

Vandaag een korte ochtend gewerkt, in verband met bezoek aan de kerstmarkt met de families.. ook leuk..

We vonden nog een klein lekje in de fuellines, hebben we gedicht.

Ook kwamen we er achter dat we een jaar geleden het verkeerde stuur gekocht hebben. De stuurkolom is van een sierra 1990, en we hebben er een nodig van voor 1987, de ring van de huidige is te dik. Deze week dus maar op zoek naar een ander exemplaar

Om 11:30 uur zijn we gestopt, hebben we nu kerst recess?

zaterdag 4 december 2010

Kachel Tankje en Stuur

Buiten koud, sneeuw!! in de garage koud 5 graden.. kacheltje aan , jas aan en veel koffie!!
Toch lekker gewerkt. Onze mooie tankje aangesloten, kon direct ook de kachel op zijn plaats komen.


We hebben er voor gekozen geen kachelkraan te plaatsen, die bewaren we en kijken wel hoe het gaat.















De onderste radiatorslang aangesloten, zit wel erg laag!!, en even de braided slangen van de oliekoeler op zijn plaats gezet.



De uitlaatpijpen konden er af, omdat de uitlaat naar DAX gaat voor de catalysatoren, dus mooi de mogelijkheid om de stuurkolom te plaatsen. Weer aan de gang met het dremeltje om gaatje te maken, staat wel leuk zo'n half stuur erin van een sierra.








De dag vloog om , om 16uur naar huis naar de erwtensoep

vrijdag 3 december 2010

To Cat or not to Cat

We zijn de uitlaten, die al lekker opschoten weer een tijdje kwijt. Vanmorgen kregen we te horen dat er ergens bij DAX iets verkeerd was gegaan en dat er geen catalysatoren in de uitlaat zaten.. Ja wat heb je nu aan uitlaten zonder cats met een EFI..8-) 
Ze gaan terug naar engeland, om te voorzien van de cats.


Vandaag in het mooie winterweer naar H&S speedequipment in Sevenum gereden. Theo de eigenaar van H&S heeft gezorgt dat we weer een mooi tankje in kunnen bouwen. H&S is een aanrader www.catchtank.eu

zaterdag 27 november 2010

Lek gedicht

Deze week informatie opgevraagd over het dichten van de konische koppelingen fuellines.
 
Er waren wisselende meningen over, wel of geen teflon. We hebben maar het advies van goodridge gebruikt, welke aangaven dat teflon tape kan gebruiken. Dit gedaan hebbende was het lek zo weg. We kwamen er wel achter dat we het verkeerde pressure metertje hadden gekocht bij Summit, gaat maar tot 15 Psi, en we hebben 40 psi nodig.. 8-(., De regulator zit en nu mooi op.











Het brandstofpompje bij de tank , met het beschermkapje , was ook dicht..









Twee uur bezig geweest met het beugeltje voor de slangen van de oliekoeler., maar hopelijk zit het, volgende week verder kijken.




Het andere project was de uitlaat, we kwamen er achter dat moer voor de lamda sensor niet op de uitlaat zat. slordig.. 8-( we moeten hier dus mee terug naar DAX, we hopen wel dat er catalysatoren , zoals gevraagd in de pijp zitten.. John van Dax zal dit wel oplossen. Het monteren van de uitlaat ging prima, wel met het slijpen onder het polyester slijpstof.



Het was een productieve zaterdag