DAX COBRA PROJECT

Welkom op de website van Geert Weitering en Sikko de Graaf.
We houden een blog bij van onze belevenissen met de bouw van onze DAX Cobra.

We zijn twee vijftigers die op de zaterdagen samen klussen. Geert is de techneut en ik Sikko geef het gereedschap aan.. 8-)

We dachten eerst in november 2010 klaar te zijn met ons project Gaan we dus nooit halen.. 8-)... we genieten nu gewoon lekker van het bouwen van de Cobra

In 2012 door de apk, winter 2012/13 verder afbouwen. Nu rijden we er lekker mee

zondag 30 mei 2010

De laatste popjes

Vandaag nog even de popnageltang geleend en de laatste popjes gezet bij de voorwielkasten, nadat we gekeken hebben of de body goed aansluit op het motorkap deksel.

Tevens het laatste RVS paneeltje geplaatst bij motorkap.

zaterdag 22 mei 2010

Pinkster weekend poppen!!

De body zit vast aan het Chassis!!, Zaterdag zijn we begonnen met de voorbereidingen.
De body erop en alles uitmeten, en vastzetten met lijmklemmen,

De laatste RVS kappen vastgezet op de body, en netjes weer ingepakt ter bescherming tijdens de de latere werkzaamheden

We hebben nog even de ontluchter van de remleiding omlaag gebracht, kunnen we er in de toekomst beter bij.


Maandag 2e Pinksterdag was het zover poppen!!,

De sitaflex aangebracht, en de body erop

We hadden nog even wat gewicht nodig voor de onderste popnagels , want die zaten net op het randje van de dikte, krikje eronder en wat gewicht en dat was ook weer opgelost.





Hulde aan onze elektrische popnagel tang (bedankt ruud en de WEVAB te Naaldwijk), wat een uitvinding!!, alles ging er soepel in. Na het lezen van andere blogs over blaren en handmatig poppen, was dit toch wel een lekkere luxe








Voor het eerst ook een filmpje gemaakt  hier onze werkplaats activiteiten.

Op maandag om 17:00 uur waren we klaar en tevreden en gingen op naar het bier

zaterdag 15 mei 2010

RVS dagje

Geert was een weekend in Friesland, dus even rustig dagje werken aan de RVS beplating, deze moet er in zitten voordat de body er op gaat.

Ruud kwam ook nog even langs met zijn Cobra, en we hebben weer wat handige tips gekregen. Die van de remleiding ontluchtings nippel gaan we deze week nog aanbrengen, straks kunnen we er niet meer bij.

dinsdag 11 mei 2010

Breekdraadjes

Nils kwam even langs, had een handige tang voor de breekdraden. Beter nu gedaan, dan straks als de body er op zit

woensdag 5 mei 2010

De eerste uitlijnsessie

Voordat we alles vast gaan zetten, eerst maar even kijken of alles spoort. Dus het chassis op de aanhangwagen en even naar onze kennissen van de Sprint, waar we hem op de bank mochten zetten.






Het viel ons niet tegen, achter rechts wat eraf en achter links wat erbij. De voorkant iets opgedikt maart teveel. Dat corrigeren we later weer.















Het gesjouw met het chassis was meer werk dan het stellen.

Wielkappen

Lekker met de bokkepoot de wielkasten in de MOTIP antisteenslag gezet. 








zaterdag 1 mei 2010

De eerste RVS onderdelen

Voor het eerst aan de Body gewerkt, op zoek naar RVS popnagels, (niet gevonden) dus maar even de eerste vier met verzinkte gedaan. Waren we de hele ochtend zoet mee, veel voorwerk gedaan, uitzoeken pedalbox, hoe dat werkt























We even leuk de handrem er op gezet.. klusje tussendoor

Arbeidsinspectie

We kregen natuurlijk de arbeidsinspectie op bezoek. we gaven lenie en rita een kopje koffie en alles was weer goed.

De dames zien zich nog niet in dat "ding" zitten..





 


 
 

donderdag 29 april 2010

Body arrives!!!

Op deze warme lente avond gewacht op John Kox van DAX Benelux, die de body en nog en aantal andere componenten kwam brengen.







Ziet er strak uit!!















 Alvast wat instructies van de specialist, hoe gaat de interne beplating?

dinsdag 27 april 2010

Nog wat kleine benodigdheden

Nu we elektronica gaan gebruiken, vervalt de oude benzinepomp, dus nog wel even mooi afwerken.


Hier moet voor de dynamo, ook weer een steuntje op, gaan weer zoeken bij summit

zondag 18 april 2010

Accel DFI montage part1

Vandaag aan het serieuze werk begonnen. In verband met de nieuwe regelgeving , kunnen we niet meer zonder sensoren, tegen de slurptax en andere zaken. Dus ons chevy blok moet voorzien worden van enige elektronica. We heben gekozen voor EFI systeem van Accel DFI., wat afgelopen week uit Amerika is binnengekomen.


Het oude manifold , carburateur voorzichtig verwijdert, en nieuwe er op gezet. Ging eenvoudig, we twijfelen alleen of de oude distributor nog kan blijven zitten. We hebben net geen ruimte genoeg lijkt het.

We moeten ook nog een afdekplaatje zoeken voor de oude benzine pomp,  maar ik geloof dat we iets gevonden hebben, de blockoffplate van Mr. Gasket. En natuurlijk op zoek naar de kleine dingen zoals fuelfilter en leidingen









maandag 12 april 2010

Summit arrives!!

Vandaag mooi pakket van summit racing binnengekomen via Fedex. Onze Accel DFI kit, motormanagement en injectie

zaterdag 3 april 2010

Het rolt !!

Vandaag de wielen vastgezet, wat kleine klusjes het is wachten op de spullen van DAX,  Fortespart en summitracing.

Maar het chassis staat wel op zijn wielen!!



zaterdag 20 maart 2010

Remleidingen

Vandaag de remleidingen geplaats, eenvoudig klusje wel even goed zoeken op internet hoe onze collega bouwers het gedaan hebben. Laptopje in de garage 8-) , wat is het leven met internet toch geweldig

De voorkant met de flexibele slangen

















Achter remschijven



vrijdag 12 maart 2010

De groeten uit groet

Niet gewerkt met de vrienden in groet

dinsdag 9 maart 2010

Velgjes van Marktplaats

Via markplaats, tijdelijke velgjes gekocht 100 euro, kan de pret niet drukken

Natuurlijk wel even opschuren, en geert zorgt voor tijdelijke bandjes

zondag 7 maart 2010

6 maart, shopping lijst naar DAX

Op zaterdag , gingen we naar John Kox van Dax Benelux, met ons boodschappenlijstje.
Stuurhuis, stuurkolom , brakepacks en als belangrijkste natuurlijk het bestellen van de body "gel coated blue"

Onder het genot van de koffie , onze start besproken. We waren onaangenaam verrast om te horen dat de route naar Engeland niet meer werkt. Nu keuren via RDW in Nederland, met strenge emissie eisen 8-(

Dit betekende ook dat we ons smallblock moeten gaan voorzien van een injectie.. zaten we niet op te wachten. Maar met hulp van Jelle , wisten we snel wat we moeten hebben een

ACC-77141

Natuurlijk voor het milieu ook maar een Catalic converters CTO-6805 aangeschaft , we hebben dat toch nodig en wat motor steunen



Ik heb zondag avond nog deze kit besteld bij summit racing in de USA

Ook het eerste contact gelegd voor de versnellings bak bij fortesparts in de USA, het wordt een
Tremec TKO 500

De eerste sleuteldag


De voorwiel ophanging (had Nils al gedaan) hadden we er snel op gezet.

Het differentieel, ging ook makkelijk


Waar we veel moeite mee hadden was de wielnaaf, we kregen deze er niet goed op. aan het einde van de dag zijn we gestopt, volgende week gaan we verder en halen al het spuitwerk van de naaf, zodat deze er mooi inschuift. (is ook gelukt)


zaterdag 6 februari 2010

Het begin


Op een koude zaterdag naar Arnhem met de auto ambulance van Dorzo, om daar het frame en het smallblock op te halen , wat daar een jaar in de garage stond.



Het smallblock paste niet meer in de Dorzo truck , dus dan maar in het autootje van Nils 8-)




In Naaldwijk op de nieuwe plek, op de blokken en wachten op de eerste sleuteldag